זה רק על חשמל? 10 שאלות (ועוד שאלה) על רכב חשמלי

שאלות על רכב חשמלי

גם אתם מרגישים באינטואיציה שרכב חשמלי זה טוב? גם אתם יודעים שאפשר לחסוך הרבה כסף על דלק וזה טוב לסביבה אבל לא בטוחים שזה בשבילכם?

 

אם אתם מאלו שתלויים ברכב כדי:

  • להגיע ולחזור מהעבודה
  • לפזר ילדים בבוקר
  • ולאסוף אחר הצהריים
  • ויוצאים בערב לקניות
  • ובסופש למשפחה/ים/חברים/טיולים

אז ברור שהדבר האחרון שאתם רוצים לדאוג בגללו זה האוטו…

 

ברור, גם אנחנו כאלו. תלויים במכונית שלנו כאילו הייתה איבר מאברי גופנו. שגרת חיינו מונחת על גלגליה ובלעדיה חיינו, הרחק ממרכז העיר, כמעט מושבתים.

אין ספק, המעבר מדלק לחשמל הוא קודם כל איום על שגרת החיים. הוא מאיים כי הוא מצריך שינוי מסוים בהרגלים. וכמו כל שינוי שמערער על הקיים, הוא מעלה שאלות וחששות: איפה נטעין את המכונית? ומה אם ניתקע באמצע הדרך? ואם הסוללה תתקלקל? יש בכלל חלקים למכונית הזאת בארץ? והבטר פלייס האלה – זה נכשל, לא? שגרת החיים עמוסה דיה ולחוצה מספיק גם בלי שנצטרך לחשב טווחים של סוללות.

אז מי צריך את זה בכלל?

כשהיה ברור שאין ברירה וחייבים להחליף מכונית התלבטנו הרבה זמן בין חשמל לדלק. המחיר היה די דומה ולכל רכב היו יתרונות וחסרונות, ללא קשר לאנרגיה שמובילה אותו ממקום למקום. היתרונות של הרכב החשמלי היו ידועים לנו (בתיאוריה, כמובן) אבל פחדנו מהחסרונות:

  • שניתקע באמצע הדרך עם סוללה ריקה;
  • שלא נוכל לטייל בסופי שבוע;
  • שאין מספיק ידע בארץ במקרה שמשהו מתקלקל;
  • שלא יהיה לנו למי למכור אם נרצה להחליף;
  • וגם סתם מהתגובות של הסביבה. ה״מה יגידו״ הרגיל.

 

ואם כל זה לא מספיק, גם לא היה עם מי להתייעץ. לא היו מסביב מספיק אנשים עם רכב חשמלי שיכלו לספר לנו איך זה באמת. לכן, בסופו של דבר, את רוב המידע על רכבים חשמליים ועל חוויות השימוש בהם שאבנו מבלוגים וסרטונים שהעלו בריטים משוגעים לדבר. הם כמובן נוהגים במדינה עם תשתית חשמלית מפותחת ותעשיית רכבים חשמליים משגשגת. לא בדיוק התנאים הכי דומים לשוק הרכב הישראלי.

מאז צברנו ארבע שנות ניסיון וכדי לאפשר לכם לדמיין את עצמכם נוסעים על חשמל, הנה 10 השאלות (ועוד שאלה) הכי בסיסיות שכל מי שעוצר אותנו ברמזור/חניון/פקק רוצה לדעת:

 

  1. זה נוסע בלי דלק?

בלי דלק. הרכב שלנו הוא 100% חשמלי. יש לו סוללת ליתיום שאנחנו טוענים בבית, בדרך כלל במהלך הלילה.

 

  1. מה, בכלל בלי דלק?

בכלל בלי דלק. בניגוד לרכבים ההיברידים, לרכב שלנו אין אפשרות לנסוע על אנרגיה שאיננה חשמל.

 

  1. זה מכונית של better place?

לא. למכונית שלנו אין שום קשר למיזם ההוא, שהיה מבוסס על רעיון פורץ דרך (החלפת סוללה בתחנות ייעודיות, חלקן עוד עומדות נטושות ברחבי הארץ). המיזם לא החזיק מעמד בעיקר בשל ענייני ניהול ופחות בגלל טכנולוגיה.

בכל מקרה, הרכב שלנו הוא מבית Nissan ואת הסוללה לא מחליפים אלא טוענים – ממש כפי שאתם עושים עם הסוללה של הטלפון הסלולרי שלכם או המחשב הנייד.

 

  1. כמה רחוק אתם מגיעים?

ברור שזאת השאלה הכי מעניינת. למרבה הצער, זאת אחת השאלות שהכי קשה לענות עליהן בצורה מדויקת. למה? מכיוון שהתשובה תלויה בכל מיני פרמטרים שמשפיעים על הטווח:

  • תוואי הדרך – עליות מבזבזות אנרגיה, בירידות הסוללה נטענת;
  • מזג אוויר – אקלים קיצוני, ובעיקר קור עז, משפיע לרעה על הסוללה;
  • מהירות הנסיעה – נסיעה איטית תביא אתכם רחוק יותר;
  • וגם, סגנון הנהיגה הפרטי שלכם – כמה אתם מאיצים ובולמים, כמה חזק אתם לוחצים על דוושת הגז, כמה נמוך המזגן וכמה גבוה החימום וכו׳..

(אגב, רוב הפרמטרים האלו משפיעים גם על מידת החיסכון בדלק ברכב הרגיל שלכם).

 

במילים אחרות, יש דרכים למצות את הסוללה באופן מיטבי וכמו כל דבר חדש, זה דורש זמן ללימוד והסתגלות.

 

אנחנו, למשל, חיים באזור הררי והופתענו (אם להיות ממש כנים: נחרדנו) לגלות כמה סוללה ״מתבזבזת״ בעליות. לא צפינו את זה ולא לקחנו את זה בחשבון כשקנינו את המכונית. עם הזמן, למדנו איך אפשר לבזבז פחות מהסוללה בעלייה וגם כמה אנרגיה נצברת בירידה. למדנו גם להעריך טוב יותר כמה סוללה נצטרך כדי להגיע ממקום למקום.

 

עדיין רוצים לדעת כמה רחוק? ובכן, למי שבכל זאת רוצה תשובה קצת פחות מעורפלת נגיד שאנחנו מצליחים להגיע מאזור מבשרת ציון לתל אביב ובחזרה ללא טעינה. בנסיעה במישור המכונית יכולה לעבור מרחק של כ-150 ק״מ.

 

אבל! חשוב מיד להוסיף שאת הרכב שלנו קנינו ב-2014 והיום כבר יש מכוניות עם סוללות שמגיעות רחוק פי 4. במדינה קטנה כמו ישראל, עם הדגמים החדשים בשוק, אפשר להגיע ממרכז הארץ לצפון הרחוק בלי לטעון בכלל.

 

  1. וכמה מהר?

או, זאת דווקא שאלה קלה. המכונית מגיעה למהירויות רגילות, כמו כל מכונית חדשה. אנשים שנוסעים ברכב שלנו ולא יודעים שהוא חשמלי לא שמים לב שזה לא רכב ״רגיל״.

מה שכן, בהעדר מנוע, הרכב מאוד שקט.

 

  1. מה, ואתם לא נתקעים בלי סוללה?

יד על הלב, לא קרה לכם שנתקעתם בלי דלק? לנו זה קרה, ויותר מפעם אחת. לעומת זאת, בלי סוללה עוד לא נתקענו. שגרת היום-יום שלנו מורכבת מתחנות צפויות – עבודה, בית ספר, קניות, חוגים, חברים, משפחה, טיולים בסופ״שׁ. לצרכים האלה, הסוללה מספיקה לגמרי.

 

נכון, מדי פעם יש ימים שדורשים קצת יותר תכנון. אם באמצע היום צריך לצאת לפגישה ואחר הצהריים לעשות סיבוב חוגים, ייתכן שנמלא את הסוללה עד הסוף (בדרך כלל היא טעונה רק על 80% כי כך היא נשמרת טוב יותר לאורך זמן) אבל האמת היא שבדרך כלל גם זה לא.

 

איפה זה בכל זאת מאתגר? אחד הקשיים שעדיין לא פיצחנו מספיק טוב הוא נסיעות ארוכות (צפונה מחיפה או דרומה מבאר שבע, במקרה שלנו). מכיוון שאין תשתית טובה של טעינה ציבורית מהירה נסיעות כאלו הן מורכבות יותר ודורשות תכנון מוקדם. אבל הן אפשריות.

יצא לנו לטעון את הרכב בתחנות ציבוריות בתל אביב, בבתים פרטיים של אנשים, בקניונים שבהם יש עמדות טעינה וגם בשמורות של רשות הטבע והגנים. החיסרון הבולט של העמדות האלו הוא הזמן הרב שלוקח לסוללה להתמלא. מניסיון, אם אתם משלבים את זה עם בילוי בסרט, בים, ביקור אצל חברים או מסלול בטבע – אפשר גם את החיסרון הזה להפוך ליתרון.

 

  1. איפה אתם מטעינים את המכונית?

בדרך כלל בבית, עם המטען הפרטי שלנו, במהלך הלילה. לנו יש במכונית גם כבל שאפשר לחבר לעמדות טעינה ציבוריות ועוד אחד שאפשר לחבר לשקע שיש בכל בית (וגם בו יצא לנו להשתמש, במהלך ביקור משפחתי מרחק שעה ורבע נסיעה מאיתנו).

מעת לעת אנחנו משתמשים באפליקציית Plug Share שבזכותה אנחנו מגיעים לבתים פרטיים של אנשים ומטעינים את האוטו בעמדה שלהם. גם אלינו הגיעו כמה פעמים אנשים שהשתמשו במטען שלנו. ככה יצא לנו גם להגיע למקומות שלא היינו בהם לפני ולפגוש אנשים טובים באמצע הדרך.

כתבנו על זה פוסט מפורט יותר.

  1. כמה זמן לוקח לטעון את הסוללה?

כמו בסוגיית הטווח, גם התשובה לשאלה הזו תלויה בכל מיני משתנים. במטען ביתי רגיל, כאשר הסוללה ריקה לגמרי (מצב נדיר) לסוללה שלנו לוקח כארבע שעות להיטען עד הסוף.

במטען מהיר אפשר למלא את הסוללה ב-20 דקות ויש היום כבר טכנולוגיות שבהן אפשר לטעון את הסוללה אפילו יותר מהר.

בארץ היה מטען מהיר אחד באחת מתחנות הדלק באזור הרצליה. בפעם האחת שיצא לנו להשתמש בו הבנו את הפוטנציאל והצטערנו מאוד שאין עוד. נכון להיום המטען איננו פעיל.

 

  1. כמה עולה לטעון את הסוללה?

סוף סוף שאלה שאפשר לענות עליה בפשטות ובמהירות: לנו עולה כ-13 ש״ח למלא את הסוללה במלואה.

ופה תוכלו לראות את נתוני הטעינה האמיתיים שלנו, אשר מתעדכנים בזמן אמת.

 

  1. כמה שילמתם?

קנינו את הרכב ב-2014 ומחירו היה דומה לזה של מכוניות משפחתיות חדשות רגילות. ההלוואה שלקחנו לצורך הקנייה התקזזה, פחות או יותר, עם הסכום שהוצאנו בחודש על דלק.

למה המחיר די דומה? מכיוון שהמדינה קבעה מס קנייה מופחת על רכבים לא מזהמים. רכבים חשמליים מוגדרים בדרגת זיהום 1 (מתוך 15) ומס הקנייה עליהם עומד על 10% בלבד (לשם השוואה, שיעור המס המירבי על כלי רכב עומד על 83%).

טיפול שנתי עולה כמה מאות שקלים.

 

חשוב להגיד את המובן מאליו: לרכב חשמלי אין מנוע בערה פנימית ויש בו הרבה פחות דברים שיכולים להתקלקל. לכן, מעבר לחיסכון בדלק, גם זול יותר להחזיק אותו.

 

ועוד שאלה: אבל אם אתם נתקעים, זה עובר למנוע דלק?

תשע מתוך עשר שיחות נגמרות בשאלה הזו. כבר אמרנו, הרגלים קשה לשנות וגם למוח לוקח זמן לעכל מידע חדש. אז לא, לרכב אין מנוע דלק. ואם בסוף, למרות כל מה שכתוב כאן, נתקעתם בלי סוללה, אז או שתדחפו את המכונית או שתזמינו גרר.. לנו זה עדיין לא קרה.

 

השורה התחתונה

אז אם החיים שלכם בנויים על הציר עבודה-ילדים-משפחה (ואולי אפילו יש לכם עוד מכונית בחנייה) אין לכם סיבה אמתית לפחד מרכב חשמלי. מהניסיון הפרטי שלנו, הפחד הוא מהשינוי. לא מהמכונית.

 

אם יש לכם שאלות אחרות אלינו, או שאתם בעלי רכב חשמלי ונשאלים שאלות – נשמח לשמוע בתגובות

‏15 תגובות

  1. יוסי ב- 31/01/2019 בשעה 1:03 am

    שלום רב, עד לפני כמה שנים הייתי תומך מאוד נלהב של הטכנולוגיה הזו, במיוחד הייתי שמח להיפטר מהמכלולים המתכלים כגון פלאגים, שמן מנוע, פילטר שמן, פילטר אוויר, אגזוז, גיר, מערכות מים וקירור וכו’…

    אבל, וזה אבל גדול, אחרי שבחנתי את הנושא לעומק בחו”ל, גיליתי שלסוללה ב PHEV של אאוטלנדר יש בלאי משמעותי במשך הזמן.
    נאמר זאת בקצרה, הטווח שלו כשהיה חדש הגיע ל 50 ק”מ על חשמל, ולאחר 4 שנים זה ירד למתחת ל 30 ק”מ.
    זאת אומרת שקיבולת הסוללה יורדת ל 70% תוך 4 שנים.

    הדבר דומה לרכב בנזין שהמכל שלו הולך וקטן עם הזמן.
    אבל כאן זה עוד יותר חמור, כי רכב בנזין ניתן לתדלק ב 5 דקות, מה שאי אפשר לומר על רכב חשמלי.

    עצם הידיעה הזו על ירידה משמעותית בקיבולת הסוללה תוך פרק זמן לא ארוך במיוחד, הורידה אותי לחלוטין מהטכנולוגיה הזו.
    אבל יתכן מאוד (וגם מקווה מאוד) שבסוללות גדולות שמגיעות לטווח של 400, 500 ק”מ בלאי הסוללה יהיה פחות משמעותי, אין לי ניסיון בזה.

    השאלה שלי היא מה טווח הסוללה שלכם כאשר הרכב היה חדש? ומה הטווח שלו אחרי תקופה של כמה שנים?
    לדעתי הבעיה הזו היא עקב אכילס של המכונית החשמלית, ואם זה כך אז צריך לחשוב בכיוון אחר, מימן ?

    • Plugged In ב- 31/01/2019 בשעה 10:23 am

      הי יוסי,
      אנחנו נוסעים על הליף שלנו כבר 5 שנים. סוללה קטנה יחסית של 24 קילוואט. מאז היתה ירידה של 10% בביצועים. זה לא משהו שמורגש בשימוש היומיומי הספציפי שלנו.
      בהתחלה הירידה מהירה, אבל אז זה מתייצב.

      הסוללות של הרכבים החשמליים של היום גדולות יותר וכנראה גם יעילות יותר. הטכנולוגיה הזו קיבלה תאוצה רק בשנים האחרונות ושיפורים בגודל וביצועי הסוללות רק עולים. בנוסף, שיטות מחזור שהתפתחו הופכות את החלפת הסוללה לפחות כואבת עבור היצרניות. בארה”ב ניסאן נותנים אחריות מלאה (החלפה) אם יש ירידה של 30% בביצועים אחרי 8 שנים.
      בסופו של דבר אורך חיי הסוללות של היום כנראה ארוך יותר מזה של הרכב עצמו.

      ולגבי רכבים מונעי מימן – איפה קונים? 🙂
      יש עוד זמן עד שהטכנולוגיה תבשיל, אם בכלל. בינתיים רכבים חשמליים הופכים לסטנדרט – ראה הצהרות כל היצרניות הגדולות וחברות רבות בסין (וגם טסלה).

  2. גבי ב- 01/10/2018 בשעה 4:24 pm

    היי,

    איפה עושים טיפול לרכב חשמלי? ומה בדיוק עושים בטיפול כזה?
    ושאלה חשובה הרבה יותר, יש אפשרות לשים נקודת טעינה לרכב בחניון של בניין משותף? כלומר החנייה לא צמודה לבית אלא כ 20 מטר ממנו.

    תודה!

    • Plugged In ב- 02/10/2018 בשעה 12:03 pm

      הי גבי,
      אלו שאלות טובות ונרחיב עליהם בפוסטים עתידיים.

      רכב חדש חייב לעבור טיפול אצל היבואן. אנחנו עושים טיפול כל 15,000 ק”מ או אחת לשנה. הטיפולים קצרים וכוללים בדיקה ואיזון לתאי הסוללה ועדכוני תוכנה. דורון כהן הוא מוסכניק עצמאי ותיק (יחסית) בתחום וישמח לפרט 050-560-0081.

      לגבי נקודות טעינה בבניינים משותפים – בודאי שאפשר. אך רצוי להתייעץ עם החברות ההמוכרות עמדות טעינה פרטיות. להבנתנו אפשר למתוח כבל מהבית ואפשר להתקין מונה על נקודת החשמל המשותפת ולשלם עבור הצריכה לועד הבית. שיתוף פעולה של הדיירים והועד חשובים מאד כל עוד הדבר לא מוסדר בחוק או תקנה.

  3. עופר ב- 01/06/2018 בשעה 8:23 pm

    העליתם את עניין מזג האוויר הקיצוני, ויש לי שאלה בעניין:
    האם טמפרטורה קיצונית של יולי אוגוסט משפיעה על הטווח מעבר לעניין המיזוג אוויר? האם לליף יש קירור אקטיבי לסוללה?
    תודה!

    • Plugged In ב- 05/06/2018 בשעה 7:15 pm

      לליף בדגם שלנו אין מערכת קירור לבטריה.
      בימים קרים בחורף אנחנו מרגישים שהבטריה נגמרת מהר יותר. אנחנו גרים באיזור ירושלים ומניחים שבמדינות קרות יותר מישראל צריך מערכת חימום.
      בקיץ, מעבר לשימוש במזגן לא נתקלנו בירידות חריגות בבטריה/טווח גם בימי חמסין.

      • עופר ב- 09/06/2018 בשעה 11:55 pm

        תודה רבה.
        ושאלה נוספת (אני כבר זומן על ייבוא אישי…) : מה קיבולת הסוללה שלכם, ואיזה דגם יש לכם: S SV SL?
        אני בונה על 120KM בין טעינות בנסיעה רגוע…



      • Plugged In ב- 11/06/2018 בשעה 11:56 am

        הדגמים האלה הם כנראה הגרסה האמריקאית. הדגם שלנו נקרא acenta עם סוללה של 24, שכבר לא מוכרים היום.
        עבור נסיעה של 120 ק”מ בדגמים של היום ממש לא צריכה להיות בעיה.



  4. יעל ב- 30/05/2018 בשעה 8:46 pm

    הי
    נשמע אידיאלי מכל הבחינות. אז איך זה שלא כולם רצים לקנות רכב חשמלי?

    • Plugged In ב- 31/05/2018 בשעה 11:46 am

      אנחנו גם שואלים את עצמנו את אותה שאלה.
      זה רעיון מצויין לנושא לפוסט עתידי

  5. יניב ב- 24/05/2018 בשעה 10:18 pm

    רק שתבינו מאיפה נובעת השאלה,ישנה בעיה שאף אחד לא נתן עליה את הדעת ויש להבין אותה לפני שרוכשים רכב היברידי בישראל, משהו שלמדתי בדרך הקשה!!! ואשמח לשתף.
    אז לפני שבועיים נתקעתי על כביש 6, לא היה לי דלק ונסעתי על הסוללה שבקושי הייתה מוטענת(לא הספקתי לנסוע הרבה בשביל הטענה מלאה) ואז בלי להילחץ התקשרתי לניידת של כביש 6 שהגיע די מהר וסיפקו לי 3 ליטר דלק אך הרכב לא התניע ולכן לצערי חיכיתי כשעתיים וחצי לגרר של שירותי הדרכים, כשהגרר הגיע הסתבר שלא ניתן לגרור את הרכב היות והוא היה תקוע על parking ולכן הייתי צריך להמתין שוב שעתיים לניידת של הביטוח שתתניע את המצבר בכדי לצאת ממצב parking אבל לאחר ההטענה התברר הסוד הגדול: “לא ניתן להתניע את הרכב כאשר במכל יש פחות מ10 ליטר דלק!!!” ומה השוס? בעקבות חוק חדש: “אין שום חברה שיכולה לספק דלק!!! למעט הניידת בכביש 6 שמספק 3 ליטר בלבד!!!!” מה עשיתי? התחננתי (וצ’יפרתי) לניידת שתקח אותי לתחנת דלק שם רוקנתי שישיית מים 2 ליטר כ”א וחזרתי לרכב שם באמת לאחר שהמחשב של הרכב זיהה ע”י המצוף הפנימי 10 ליטר יכלתי להתניע ולנסוע לאחר כ6 שעות בכביש 6!!!!!! תחשבו טוב לפני שאתם קונים רכב היברידי ועל החוק הנפלא החדש!!

  6. יניב ב- 24/05/2018 בשעה 8:23 pm

    שלום,
    סוף סוף יש בלוג בעברית על רכבים חשמליים!!
    יש לי רכב היברידי,טויוטה פריוס 2014, אני יודע שהסוללה נטענת תוך כדי נסיעה,אבל אחרי שנתקעתי בכביש 6 ונגמרה לי הסוללה שאלתי את עצמי האם יש אפשרות להטעין את הסוללה בדרך אחרת?
    תודה,
    יניב

    • Plugged In ב- 24/05/2018 בשעה 8:40 pm

      הי יניב,
      נשמע לא סימפטי.
      ממה שאנחנו יודעים רכבים שהם לא פלאג-אין (כלומר שאי אפשר לחבר אותם למקור חשמל חיצוני) כמובן שגם לא ניתן לטעון ממטען חיצוני. אנחנו נכתוב בקרוב פוסט על מטענים וטעינה.

  7. עופר ב- 23/05/2018 בשעה 8:18 pm

    הי
    היכן קניתם? אני גם מעוניין בחשמלי טהור. יש לי PHEV כעת…

    תודה

    • Plugged In ב- 24/05/2018 בשעה 3:00 pm

      תודה על התגובה עופר,
      בסוכנות של ניסן בירושלים. לפני 4 שנים היינו צריכים לבקש במיוחד שיביאו ולהסביר לסוכני המכירות מה אנחנו מבקשים בכלל.
      היום היינו בוחנים אפשרות של יבוא אישי.

השאר תגובה