סיכום חשמלי עולמי 2018 – שיא מכירות של רכבים חשמליים

סיכום חשמלי עולמי 2018

ינואר הוא חודש הספירות והסיכומים. בין שלל הטבלאות המסכמות את חיינו והישגנו לשנה החולפת, לא נפקד גם מקומן של המכירות בתחום הרכב החשמלי.

בשורה התחתונה, שנת 2018 היתה שנה של פריחה ושגשוג במכירות של רכבים חשמליים – מלאים והיברידיים פלאג-אין – ברבות ממדינות מערב אירופה וכן בארצות הברית וביפן.

ומה קרה בינתיים בישראל?

 


 

אז מה היה לנו השנה?

 

איסלנד: אחרי נורבגיה, איסלנד היא המדינה שבה נמכרו הכי הרבה מכוניות חשמליות מתוך כלל המכוניות. 19% (!) מכלל המכוניות החדשות שנמכרו במדינה ב-2018 היו חשמליות.

 

ארצות הברית: עלייה של 130% במכירות של רכבים חשמליים לעומת 2017. בארצות הברית הדגם המוביל – by far – הוא Tesla 3 שמשאיר אבק לכל השאר. שני הדגמים הנמכרים ביותר אחריו גם הם של Tesla (מודל s ו-x בהתאמה).

 

בריטניה: נמשכת מגמת העלייה זו השנה השביעית. ב-2018 נמכרו 19% יותר מכוניות חשמליות לעומת השנה הקודמת. ברחבי הממלכה המאוחדת נוסעות כיום כ-200,000 מכוניות חשמליות.

 

גרמניה: כמעט 2% מהרכבים החדשים שנמכרו בה השנה היו חשמליים.

 

דנמרק: עלייה של 260% (!) במכירות של רכבים חשמליים לעומת 2017.

 

 

הולנד: לקראת עלייה במיסוי של מכוניות יוקרה חשמליות ב-2019, בדצמבר 2018 31% מכלל המכירות של מכוניות חדשות היו חשמליות. בראש הטבלה ניצב היגואר I-PACE. כמו כן, 98% מכלל המכוניות החשמליות שנמכרו בדצמבר היו 100% חשמליות.

 

יפן: עלייה של 52% במכירות של ניסן ליף. לעומת מדינות אירופה, בדצמבר דווקא נרשמה ירידה חדה במכירות (80%-) אך זוהי ירידה צפויה המתרחשת מדי השקה של דגם חדש בינואר. מאז 2010 נמכרו ביפן 115,141 מכוניות מסוג ניסן ליף.

 

נורבגיה: ממשיכה להוביל את המהפכה עם כמעט 11% מכלל המכוניות הפרטיות במדינה שהן חשמליות או היברידיות פלאג-אין (PHEV). במהלך 2018 נרשמה עלייה של 41% במספר המכוניות החשמליות. סך הכל נוסעות בנורבגיה כ-200,000 מכוניות חשמליות פרטיות ומסחריות (המספרים של בריטניה ונורבגיה דומים אבל אסור לשכוח: בנורבגיה חיים קצת יותר מחמישה מיליון תושבים, לעומת כ-66 שחיים בבריטניה).

 

ספרד: עלייה של 56% במכירות רכבים חשמליים ב-2018. בחודש דצמבר לבדו נרשמה עלייה של 126% במכירות לעומת דצמבר 2017. נכון להיום כמעט 1% מכלל המכוניות במדינה הן חשמליות אך מכירות דצמבר מלמדות על פוטנציאל גידול.

 

פינלנד: ב-2018, קצת יותר מ-4.5% מהמכוניות החדשות שנמכרו היו חשמליות.

 

צרפת: שיא של מכירות רכבים חשמליים בדצמבר: 3.4% מכלל המכוניות החדשות שנמכרו היו חשמליות. ובכלל, בצרפת נרשמה השנה עלייה במכירות של רכבים חשמליים (פרטיות – 63%+; ומסחריות – עלייה של 48%+) לעומת ירידה בהיברידיות פלאג-אין (19%-).

 


 

קצת מספרים על סוגי המכוניות

6,893 מכוניות מסוג יגואר I-PACE נמכרו ב-2018.

וולקסווגן דיווחו על מכירות של כמעט 50,000 מכוניות חשמליות. עלייה של 13% לעומת השנה שעברה.

קבוצת Geely הסינית מכרה לא פחות מ-1.5 מיליון מכוניות חשמליות ב-2018. עלייה של 20.3% לעומת 2017.

עוד בסין, המותג BYD מכר בחודש דצמבר לבדו 37,000 רכבים חשמליים.

 


 

ומה בישראל?

באופן כללי, קשה לדעת.. בעוד בארצות הברית וגם באירופה יש מי שדואג לעקוב באופן קבוע אחר היקפי המכירות, בישראל לא קם עדיין הגוף שלקח על עצמו את המשימה החשובה הזו. בינתיים אנחנו ניזונים ממה שמתפרסם בתקשורת. בגלובס דיווח דובי בן גדליהו ב-5.12.2018 ש”הלקוחות הישראלים מסתערים על כלי הרכב החשמליים החדשים“. על פי הכתוב, צפויים לעלות על הכבישים בחודשים הקרובים 120 רכבים מסוג יונדאי איוניק, 300 מכוניות מסוג רנו זואי וכן כי נרשמו “ביקושים ערים מאוד” (כמה מאות יחידות) ל-E-TRON, רכב היוקרה החשמלי מבית אאודי.

 

מעבר לכך, אנחנו יודעים שמתרחשים מיני תהליכים מבטיחים בזירה המערכתית. עמדות טעינה מוקמות, מכרזים יוצאים לדרך, קבלנים מניחים תשתיות לטעינה חשמלית בבניינים חדשים ויש גם עלייה בסיקור התקשורתי.

 

מעודד לראות שמדינות רבות – קטנות כגדולות, דלילות יותר או פחות באוכלוסיה – מצליחות לחולל שינוי משמעותי בהרגלי התחבורה שלהן. יש סיבות טובות לחשוב ש-2019 תהיה שנת המפנה לקראת עלייה מתמשכת באימוץ תחבורה חשמלית גם בישראל. ניפגש לספירה מחודשת בינואר 2020. זה תלוי גם בכם!

השאר תגובה