מיחזור סוללות של מכוניות חשמליות לטובת הסביבה

מחזור סוללות של מכוניות חשמליות

 

מספר הסוללות של רכבים החשמליים יעלה מאוד בשנים הבאות. עבור מתנגדי התחבורה החשמלית זוהי הזדמנות נוספת להשמיץ, אבל מי שיצירתי ומבין באמת, יודע שזוהי עוד הזדמנות להפוך את הסביבה לנקייה יותר

 

היתרונות של נהיגה ברכב חשמלי ידועים ומוכרים. מכוניות חשמליות אינן פולטות גזים רעילים ומפחיתות את זיהום הרעש במרכזי הערים. בשנים האחרונות, עם הירידה בעלויות הסוללה (המרכיב היקר ביותר ברכב החשמלי שלכם), לצד תמריצים שונים שמעניקות מדינות שונות למי שבוחר לא לזהם, גם מחיר המכוניות יורד בהדרגה והן הופכות לאפשרות אמיתית גם עבור אנשים כמונו וכמוכם. כלומר, לציבור הרחב.

אלו הן החדשות הטובות, כמובן.

 

אך לצד האופטימיות, אולי מעליה, מרחפת עננה קלה. הייצור של מכוניות חשמליות עדיין מזהם וגם, ואולי בעיקר, העובדה שצריך להחליף את הסוללה פעם ב-160,000 קילומטר לערך, או בשבע עד עשר שנים (במכוניות פרטיות) וכל שלוש עד ארבע שנים בכלי תחבורה גדולים (אוטובוסים, משאיות) קצת מקלקלת את השמחה.

סוללות של רכבים חשמליים (כמו, אגב, סוללות של כל המכשירים החשמליים שאתם משתמשים בהם ביום יום – טלפונים סלולריים, מצלמות דיגיטליות, טאבלטים וכיו”ב) מכילות חומרים רעילים לסביבה שאי אפשר פשוט לזרוק איפשהו ולהחליף בדגם חדש. צריך לעשות איתן משהו כדי שלא יהפכו לנטל נוסף על הכדור.

 

וכמובן, ככל שיש יותר מכוניות חשמליות, כך, בהתאמה, יש יותר סוללות שצריך לעשות איתן משהו אחרי שהורדו מהכביש. ה’גרדיאן’ הבריטי מדווח שאם המדינות החתומות על הסכם פריז (שנחתם בוועידת האקלים, 2015) יעמדו ביעדים שהציבו לעצמן, הרי שעד 2030 יסעו ברחבי העולם 140 מיליון רכבים חשמליים (לשם השוואה, כיום יש כ-3 מיליון). המכוניות האלו ייצרו כ-11 טון סוללות ליתיום-יון שיהיו זקוקות למיחזור.

לא פשוט.

וזו עוד הערכה שמרנית. יש שמדברים על יותר מחצי מיליון רכבים חשמליים עד 2040. כלומר, עוד טונות רבות של סוללות באיכות גבוהה.

 


 

מיחזור סוללות הוא צו השעה

ברור שכדי לצמצם עד כמה שניתן את הנזק הסביבתי שנגרם מן הסוללות האלו יש למחזר אותן או לעשות בהן שימוש נוסף. פיתוח דרכים למיחזור ושימוש מחדש בסוללות האלו יהיו בשורה טובה גם לסביבה וגם – וחשוב מזה – לזכויותיהם הבסיסיות של אלפי אנשים שמועסקים בתנאים גרועים במיוחד בתעשיית הליתיום והקובלט, בעיקר בקונגו.

כיום, אחוזי המחזור של סוללות עדיין נמוכים מאוד (הערכה אחת מדברת על 5% מהסוללות באירופה) אך מספרים אלו צפויים לגדול בצורה ניכרת בשנים הבאות, עם הגעת הדור הראשון של המכוניות החשמליות לבגרות והשתחררותן לשוק של אלפי סוללות.

מה שהופך את השימוש מחדש בסוללות האלו לחובה מצד אחד ולאפשרות אמתית מצד שני, היא העובדה המדהימה שהן מפסיקות להיות שימושיות לרכבים חשמליים (מכיוון שהן מקצרות את טווח הנסיעה) אך בשלב שבו הן כבר לא מספיק טובות למכוניות הן עדיין מכילות 70%-80% מהיכולת שלהן. במילים אחרות, לאחר ששימשו את הרכב החשמלי שלכם בין ארבע לעשר שנים והורדו מן הכביש – הסוללות הללו יכולות לאגור ולפרוק חשמל עוד שבע עד עשר שנים.

 


 

ניסויים במיחזור ושימוש מחדש בסוללות

יצרני הרכבים הגדולים לא מחכים וכבר עתה עושים שימוש מחדש בסוללות האלו או מתכננים לעשות זאת ממש בקרוב. זה ללא ספק הבון טון החדש. ביפן, חברת ניסאן יזמה פרויקט בשם The Reborn Light שבמסגרתו היא משמישה סוללות ישנות של הליף במטרה להאיר פנסי רחוב ולהקל מעט על העומס של רשת החשמל במדינה. הסוללות נטענות מדי יום בעזרת פאנלים סולאריים ומדליקות מדי לילה את פנסי הרחוב בעיר החוף Naime, שם ממוקם המפעל המייצר את הפנסים.

 

לחברת רנו תכניות מרחיקות לכת יותר והיא שולחת זרועות למספר מיזמים בתחום של מיחזור ושימוש מחדש בסוללות של הרכבים החשמליים שלה. כך למשל, רנו הודיעה שהיא מתכננת לבנות מערכת ענק לאגירת חשמל באמצעות סוללות ישנות של רכבים חשמליים. בסוף התהליך המערכת תאגור אנרגיה של 2,000 סוללות ותשרת כ-5,000 משקי בית, באמצעות רשת החשמל הלאומית.

בנוסף, רנו יחד עם חברת Powervault, החלה בשנה שעברה בפיילוט של שימוש חוזר בסוללות, הנטענות באמצעות פאנלים סולאריים, ב-50 משקי בית. המיזם חוסך לכל משפחה כ-30% מעלות הצריכה.

 

מיזם מסקרן אחר השיקה רנו יחד עם חברת החשמל בפורטוגל – האי החכם הראשון. האי הפורטוגלי, פורטו סאנטו, צפוי להפוך לאי בר קיימא מבחינה אנרגטית, המספק לעצמו את כל צרכי החשמל. היזמה שואפת להפוך את האי לאקו-סיסטם חשמלי חכם באמצעות ייצור אנרגיה מתחדשת שנוצרת על ידי הרוח והשמש ואגירתה בסוללות של מכוניות שהורדו מן הכביש. היבט מעניין וייחודי של המיזם הזה הוא מה שנקרא vehicle to grid (או V2G בקיצור). כלומר, מעבר אנרגיה הפוך: מהרכב לרשת החשמל. בשעות העומס, הרכבים החשמליים אמורים לספק אנרגיה שאגרו מהשמש ומהרוח לטובת רשת החשמל של האי.

 

גם טסלה שואפת למחזר ולהשתמש מחדש בכמה שיותר חלקים מהמכוניות שלה, כולל הסוללות. מדיניות החברה חותרת למצב של ‘מעגל סגור’. כלומר, הסוללות שיורדות מן הכביש יעברו מיד מיחזור או שימוש מחדש במפעלי החברה.

 


 

אפשר גם סתם לכיף

אבל אם נשים רגע בצד את כל היוזמות החשובות והרציניות האלו, יש גם מי שעושים עם הסוללות האלו שימושים מגניבים ממש. למשל, קמפינג. ה-x Opus, גם הוא מבית ניסאן, מאפשר להפוך את חוויית הקמפינג לכיפית ונעימה יותר באמצעות שימוש חוזר בסוללות של רכבים חשמליים. האוהל המשודרג מאוד הזה יאפשר לכם להיות בחוץ ולהרגיש בבית, וגם לבשל ולהפעיל את כל המכשירים החשמליים שאתם זקוקים להם בזמן כשאתם בקמפינג. האמת, קצת קשה להסביר אבל סרטון התדמית כבר יעשה את העבודה.

 

 

לסיכום, רק טבעי שתעשיה ששואפת לסביבה נקיה יותר תהיה עסוקה גם במחשבה על הזיהום שהיא עצמה יוצרת. אמנם, הפרקטיקה של מיחזור הסוללות של רכבים חשמליים עושה את צעדיה (או שמא, גלגוליה) הראשונים אבל ברור שאנשי הפיתוח והמחקר כבר משחקים על המגרש הזה ותוך כמה שנים נוכל לראות שיפור דרמטי גם בחלק הזה של תעשיית הרכב החשמלי.

השאר תגובה