קוד אתי לטעינת רכבים חשמליים במרחב הציבורי

קוד אתי בטעינת רכב חשמלי

קול קורא לקהילת נהגי הרכב החשמלי לניסוח נורמות וכללים משותפים לטעינת הרכב בעמדות ציבוריות

 

בשנים הקרובות מספרם של הרכבים החשמליים בישראל צפוי לעלות (אנחנו אנשים אופטימיים). באופן טבעי, יגבר גם הביקוש לשימוש בעמדות טעינה במרחב הציבורי. מצב שבו אין חוק ויש יותר ביקוש מהיצע הוא כר פורה למצבי חיכוך מתסכלים ולא נעימים. מזווית קצת אחרת, זו הזדמנות לפתח תרבות של התחשבות ושיח מכבד. אנחנו כמובן בעד האפשרות השניה. כדי לעזור לזה לקרות צריך לכוון לשם וצעד ראשון הוא לייצר נורמות שמקובלות על רוב משתמשי המטענים במרחב הציבורי. וממילא, במקום שבו יש נורמה חזקה, ממילא לא צריך חוק.

 

ליקטנו כמה הצעות אשר מסתובבות ברחבי הרשת ורלוונטיות גם לנו.

נשמח מאוד אם תתרמו הצעות משלכם ויחד נגבש לטובת כולנו משהו דומה לקוד אתי למשתמש בעמדת טעינה ציבורית.

 

הנה כמה מן ההצעות:

 

  1. בטיחות לפני הכל: נקטו בפרקטיקות טעינה בטוחות והקפידו לא לסכן את העוברים והשבים (אל תשאירו כבלים ארוכים משתלשלים על האדמה).
  2. חייבים לטעון? אל תתפסו עמדת טעינה אם אינכם מוכרחים לטעון את הרכב. אל תטענו רק כי אתם יכולים.
  3. טען וסע: הזיזו את הרכב עם גמר הטעינה ואפשרו לנהגים אחרים לטעון את הרכב.
  4. בקשה לעדכון: חניתם בסמוך לעמדת טעינה אך היא תפוסה. מותר להשאיר לבעל הרכב פתק המבקש ממנו לחבר את הרכב שלכם לטעינה כאשר זו מתפנה (במקום בו הטעינה אינה כרוכה בתשלום) או לכל הפחות להתקשר אליכם  וליידע אתכם שהעמדה התפנתה.
  5. דין טעינת היבדרידי-פלאג-אין כדין רכב חשמלי: לא מנתקים רכב היברידי מטעינה לטובת רכב 100% חשמל. ובכלל, לא נוגעים ברכבים של אנשים אחרים ללא רשותם.
  6. (למעט אם ה)טעינה הושלמה: יוצא מן הכלל לחוק #5 הוא שמותר לנתק רכב חשמלי אם ברור מעל לכל ספק שהטעינה הושלמה. וגם אז, עליכם להשאיר פתק מנומס ומוקיר תודה, הכולל את מספר הטלפון שלכם ומסביר מדוע עשיתם זאת.
  7. דווחו על תקלה: נתקלתם במטען מקולקל – דווחו לחברה האחראית והפיצו בקרב הקהל הרלוונטי. אין דבר מתסכל יותר מעמדה מקולקלת, בוודאי כאשר מצב הסוללה גבולי.
  8. עקרון החסד: כל עוד אין חוק שאומר אחרת, מותר לרכב בעירה פנימית לחנות בחניות הצמודות למטענים. והיה ורכב בעירה פנימית חנה בחניה המיועדת לטעינה חשמלית, אפשר להשאיר פתק מנומס וידידותי המסב את תשומת לב החונה לנושא. על כותב הפתק להניח שהנהג חנה שם בתום לב. בשום מקרה אין להשאיר על הרכב החונה פתק מעליב מכל סוג שהוא.

 

מחכים לשמוע מה דעתכם וגם הצעות לסעיפים נוספים.

אם יש לכם הצעות נוספות, אנא כתבו אותן בתגובות כאן למטה – לטובת הכלל.

 

‏5 תגובות

  1. יורי פנחסוב ב- 17/01/2019 בשעה 1:05 am

    שלום
    יוזמה מבורכת! מומלץ שכל נהג של רכב חשמלי ישים מספר טלפון הנייד מתחת לחלון הקדמי של הרכב. אני עשיתי את זה ברכב שלי לפחות ל-2 מטרות :
    1. בזמן הטעינה – נהג אחר של רכב חשמלי יכול להתקשר אלי ולשאול כמה אחוזי טעינה נחוצים לי, כמה זמן אני אהיה במקום ולחשוב ביחד על אפשרויות להטעין את הרכבים של שנינו באופן האופטימלי ביותר.
    2. ביום יום – אם עובר אורח ירצה לשאל שאלות בקשר ליתרונות החסרונות של רכב החשמלי, הוא יוכל להתקשר לטלפון שהשארתי מתחת לחלון של הרכב.

    • Plugged In ב- 17/01/2019 בשעה 1:07 pm

      להשאיר מספר טלפון יכול להיות פיתרון טוב לסעיף 6
      כלומר, שאפשר לנתק רק אם דיברת עם הבנאדם והוא אישר לך

      אגב, האם מישהו פעם התקשר אליך?

      • יורי פנחסוב ב- 17/01/2019 בשעה 3:23 pm

        שלום

        לגבי סעיף 6 – מסכים
        לגבי “האם מישהו התקשר?”:
        לי עוד לא יצא להטעין בעמדות ציבוריות.
        עברו רק שבועיים-שלושה מאז שמספר הטלפון שלי נמצא באופן קבוע מתחת לחלון הקדמי בזואי שלי – בינתיים אף אחד לא התקשר. היו כמה פעמים ששאלו שאלות בהמתנה בצומת ובחנייה
        .



  2. ראובן מכלוף ב- 16/01/2019 בשעה 3:17 pm

    לדעתי סעיף 6 בעייתי

    • Plugged In ב- 17/01/2019 בשעה 1:08 pm

      מבינים את הבעייתיות
      מה דעתך על ההצעה של יורי להתקשר לבעל הרכב לפני הניתוק?

השאר תגובה