עלייה דרמטית במספר האוטובוסים החשמליים – המהפכה החשמלית השקטה

מהפכת אוטובוסים חשמליים מתחוללת בימים אלו בסין, וסוחפת אחריה את (רוב) העולם. הביקוש לדלק כבר נפגע. ישראל בדרך לשם, אבל עוד לא ממש

 

מפה לשם, כמעט מתחת לרדאר, מתחוללת בשקט מהפכה חשמלית דרמטית: מהפכת האוטובוסים החשמליים. מספרם של האוטובוסים החשמליים בעולם הולך ועולה בקצב מסחרר, ומעניין לציין שמובילת המגמה איננה אחת מארצות סקנדינביה. אם מובילת המגמה בתחום הרכבים החשמליים הפרטיים היא נורבגיה, הרי שחלוצת המעבר לאוטובוסים חשמליים היא דווקא סין. מה שמבטיח שמדובר על מספרים גדולים מאוד ושאי אפשר להתעלם ממנה. אם סין שם, כולנו נהיה שם.

 

סין תחילה: אוטובוסים חשמליים על כבישי הענקית ממזרח

 

קצת מספרים:

  • בשנת 2017, 99% מהאוטובוסים החשמליים שנסעו על כבישי העולם כולם, נסעו בסין.
  • 20% מצי האוטובוסים בסין הוא חשמלי. זה במאות אלפים, כן?
  • בעיר שנג’ן – עיר הייטק על גבול הונג קונג – כל צי האוטובוסים, כ-16,000 במספר – הם חשמליים; בעתיד הקרוב, 22,000 המוניות המסתובבות בעיר יהיו גם הן חשמליות.
  • ומה בקשר לזיהום אוויר? קבוצת האוטובוסים של שנג’ן מעריכה שבאמצעות האוטובוסים החשמליים היא חוסכת 160 טון פחם בשנה ומפחיתה את פליטת ה-CO2 השנתית ב-440,000 טון. וכמובן, חשבון הדלק פחת בחצי.
  • חברת BYD – יצרנית הרכבים והאוטובוסים החשמליים הסינית – מעריכה כי מאז שהאוטובוסים שלה נוסעים לאורכה ולרוחבה של תבל כולה – הם גמאו, במצטבר, 17 מיליארד קילומטר וחסכו 6.8 מיליארד ליטרים של דלק.

 


 

מהפכת האוטובוסים החשמליים נוגסת בביקושים לדלק

על פי Bloomberg, המהפכה היא עד כדי כך משמעותית שהיא כבר באה לידי ביטוי בירידה בביקושים לדלק. עם כל הכבוד לרכבים החשמליים הפרטיים, אוטובוס צורך פי 30 יותר דלק. על פי חישוב שעשתה BNEF (הזרוע המוקדשת לאנרגיה מתחדשת בבלומברג – Bloomberg New Energy Finance) כל 1,000 אוטובוסים חשמליים חוסכים 500 חביות דלק ביום.

 

והצפי הוא לעלייה מסיבית ומתמשכת לאורך השנים הקרובות.

על פי תחזית של BNEF בעקבות התפתחויות שהתחוללו בשנה האחרונה  – ביניהן הגדלת טווח הסוללות ורגולציה הולכת וגוברת על איכות האוויר במרכזי הערים – 80% מציי האוטובוסים העירוניים בעולם יהיו חשמליים עד שנת 2040.

אגב, על פי אותה תחזית, שיעורן של כלל המכוניות החשמליות בעולם (מה שנקרא מכוניות light duty) יעמוד על 33% מהצי העולמי. אם התחזיות הללו יתמששו 7.3 מיליון חביות דלק ייחסכו מדי יום.

 

רוח גבית משמעותית במעבר לאוטובסים חשמליים נושבת גם מכיוון רשת ערי הענק (mega-cities). C40 היא רשת שמוקדשת לנושא של שיתוף פעולה סביב סוגיות של שינויי אקלים.

27 מן הערים החברות ברשת – כולל, למשל, טוקיו, קייפ-טאון, אוקלנד ועוד – הצהירו כי החל בשנת 2025 ירכשו רק אוטובוסים חשמליים ויבטיחו עד 2030 שאזורים ניכרים בערים שבראשן הם עומדים יהיו אזורי ‘אפס פליטות’.

 


 

אוטובוסים חשמליים בכל שאר העולם

כמובן, גם אם סין צועדת קדימה בפער עצום, זה לא אומר שבאירופה נחים. סין היא אולי הקטר (החשמלי, כמובן) אך אירופה בהחלט נותנת פייט.

יותר ויותר ערים ברחבי היבשת בודקות את האפשרות של חשמול צי האוטובוסים שלהן וחלקן אף החלו במעבר הדרגתי. רשת המידע העיתונאי האירופאי EDJNet מספקת תמונה טובה לקצב אימוץ האוטובוסים החשמליים וההיברידיים באירופה.

על פי דוח של ארגון UTIP  – ארגון בינלאומי לתחבורה – באירופה נוסעים כיום כ-800 אוטובוסים חשמליים ב-90 ערים. האוטובוסים האלו עשו יחד מרחק מצטבר של למעלה מ-20 מיליון קילומטר.

הארגון מעריך שבשנת 2030 45.2% מהאוטובוסים באירופה יהיו חשמליים ויהוו את פלח השוק הגדול ביותר (לצד ביו גז – 18.2%, היברידי-דיזל – 16.5%, 12.5% – חשמלי (תאי דלק), 7.5% – דיזל נקי).

בעיר Roskilde אשר בדנמרק מתכננים להעביר את כל האוטובוסים שלהם לחשמל כבר השנה.

לונדון עוברת בהדרגה לאוטובוסים חשמליים עד להשלמת החלפת הצי כולו בשנת 2037.

במוסקבה רכשו לאחרונה 100 אוטובוסים חשמליים.

פריז יצאה בהצהרה שאפתנית כאשר קבעה כי 100% מהאוטובוסים שלה יהיו חשמליים עד 2025.

 

שינוי – איטי אמנם – מתחולל גם בארצות הברית. תכנית ממשלתית הידועה בשם החיבה Low No נותנת סיוע כלכלי למדינות אשר יבחרו לעבור לאוטובוסים נקיים. כ-300 אוטובוסים חשמליים נוסעים היום על כבישי ארצות הברית.

 


 

לידיעת הנוסעים בישראל

מספר קטן של אוטובוסים חשמליים מתוצרת BYD מסיעים גם אותנו ומיובאים מאז 2013 על ידי חברת ‘שלמה מוטורס’.

חברת האוטובוסים ‘דן’ מפרסמת באתר שלה כי קו מספר 5 הוא “האוטובוס החשמלי הראשון מסוגו בארץ”; גם הוא, אגב, תוצרת BYD. ‘דן’ מדווחת כי טווח הנסיעה של האוטובוס בין טעינות הוא 250 ק”מ ולכן “מספיק ליום עבודה ברוב הקווים העירוניים”.

עוד מספר האתר כי החברה תשקיע בשנים הקרובות 400 מיליון שקלים באוטובוסים חשמליים במטרה לחשמל 25% מצי האוטובוסים שלה.

לבסוף, החברה מעדכנת כי עלות האחזקה של האוטובוסים החשמליים עומדת על 25% פחות מזה של אוטובוסים ממונעי דיזל ועלות האנרגיה לקילומטר נסיעה היא “כשליש מעלות הנסיעה באוטובוס דיזל”. משתלם לכל הדעות.

 

עם זאת, מגזין Time Out מצנן מעט את השמחה ומדווח לפני כחודשיים שכיום פועלים בתל אביב רק חמישה אוטובוסים חשמליים, ולא 16 כפי שאמורים היו לפעול בשלב הזה על פי התכנית.

גם תחנות הטעינה שהיו אמורות לקום, בנוסף לשתיים הקיימות, עדיין לא.

 

חברת ‘אגד’ פרסמה באתר האינטרנט שלה כי 10 אוטובוסים חשמליים יצטרפו לצי שלה במהלך 2019.

 

תקווה לעלייה קרובה במספרם של אוטובוסים חשמליים תגיע, אולי, משיתוף פעולה ייחודי בין חברות “הארגז” ו”מרכבים” לבין חברת אוטו-חן, היבואנית של אוטובוסים מבית היוצר של חברת “גולדן דרגון” הסינית.

על פי דיווחים בתקשורת, שר התחבורה אישר לאחרונה את אב הטיפוס החשמלי, ובקרוב יחלו להרכיב בארץ אוטובוסים חשמליים, על בסיס השלדה הסינית.

 

מכיוון שהתחבורה הציבורית בישראל נוסעת כולה על דיזל – כך על פי המשרד להגנת הסביבה – יש לקוות שמספר הקטן מדי של האוטובוסים החשמליים יעלה בצורה משמעותית בשנים הקרובות וישראל תצטרף למגמה העולמית.

 

השאר תגובה