4 יתרונות (מפתיעים) לנהיגה ברכב חשמלי בישראל

יתרונות לרכב חשמלי בישראל

זה לא קורה הרבה, אבל בכל מה שקשור לרכבים חשמליים, כל החסרונות של ישראל מתבררים כיתרונות

מה למשל? הנה ארבעת היתרונות הבולטים והמפתיעים לנהיגה על רכב חשמלי בישראל:

1. יתרון לקוטן

ישראל מדינה קטנטונת. הידעתם? כ-480 ק״מ (480!) מפרידים בין מטולה לאילת. בדרך כלל זו עובדה מצערת אבל מבחינת הנהיגה על רכב חשמלי זה יתרון עצום מכיוון ש(באופן תיאורטי) אפשר לחצות אותה מצד לצד ללא צורך לטעון את הסוללה בכלל. טווח הסוללות הולך ועולה במהירות. תוך 4 שנים, הסוללה של סוג הרכב שלנו, למשל, הכפילה את הטווח שלה פי 2. ויש שנוסעות יותר. על כבישי העולם המערבי נוסעות כבר היום מכוניות חשמליות שהסוללה שלהן מסוגלת לגמוא מרחוק גדול יותר מאורכה של ישראל. כן, כן. מודל S של טסלה מסוגל לגמוא מרחק של כ-540 ק״מ ללא טעינה. צודקים, טסלה זה לא חכמה ולא דוגמה רלוונטית לרובנו. ובאמת שלא מוכרחים טסלה. גם מכוניות צנועות יותר יכולות להגיע למרחקים גדולים יחסית לשטח של ישראל. e-Golf של חברת Volkswagen (כ-200 ק״מ) בטעינה ו-    Hyundai Ioniq Electric הן שתי דוגמאות.

מעבר לזה, חייבים לזכור: נורווגיה גדולה מישראל בערך פי 17.5 וזה לא מפריע לה לקיים את שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם המערבי. במילים אחרות, במדינה שמשקיעה בתשתית טעינה איכותית אין שום משמעות לגודל (דמיינו עולם שבו יש תחנות טעינה חשמלית במקום תחנות דלק). וגם, בואו נגיד את המובן מאליו: כמה מאיתנו נוסעים מדי יום ממטולה עד אילת? כנראה שלא המון. לכן הטווח הקיים של הסוללות במכוניות הקיימות כיום בשוק מספיק בהחלט לצורכי היום-יום של הנהג הישראלי הממוצע (גם בהעדר תשתית טעינה מפותחת). מה שכן, לחברות שמחזיקות ציי רכב בישראל בהחלט שווה לשקול לעבור לחשמל (וגם במחיר של התקנת מספר עמדות טעינה במקומות אסטרטגיים לאורך הדרך).

2. יתרון למחיר החשמל

ישראל לא רק קטנה מאוד אלא גם צפופה. שני הנתונים האלו יחד משפיעים על העלות הנמוכה של החשמל בישראל – קוט״ש עולה בישראל כ-50 אגורות – בין התעריפים הנמוכים במדינות ה-OECD. תעריף החשמל משתלם עוד יותר כאשר אנחנו משווים אותו למחיר הגבוה של ליטר בנזין בישראל. מכון המחקר בלומברג דרג את ישראל במקום ה-59 מתוך 61 ביחס למחיר הבנזין. לבסוף, דוח שפרסמה חברת הייעוץ BDO בנושא תחזית הרכב החשמלי בישראל קובע שהשימוש ברכב חשמלי יכול לחסוך למשק בית כ-7,700 ש״ח בשנה של עלות הדלק.

לנו עולה פחות מ-10 שקלים למלא את הסוללה מדי יום (אנחנו טוענים רק 80% ממנה), תכפילו ב-30 ותקבלו את הסכום הממוצע שעולה לנו חשמל למכונית בחודש. ועכשיו, כשישראל היא מעצמת גז, מחירי החשמל אף עשויים לרדת.

3. יתרון למחיר הרכב

אמנם, ישראל עושה מעט מדי ולאט מדי כדי לעודד כניסה של רכבים חשמליים לשוק אבל בכל זאת משהו: במסגרת רפורמת המיסוי הירוק מס הקניה על רכב לא מזהם – כלומר, חשמלי (או: רכב נטול פליטות, כפי שהוא מוגדר בכתובים) עומד (עד 2019) על 10% בלבד. הרוכשים דו או תלת גלגלי חשמלי ישלמו 0% מס קניה (עד יוני 2018). בקצה השני, ולשם השוואה, רכב יוקרה עם מנוע מזהם ישלם 100% מס קניה. רכב רגיל שאינו יוקרתי ישלם עד 83% מס קניה, תלוי בדרגת הזיהום ומספר פרמטרים אחרים. אנחנו יכולנו להרשות לעצמנו לרכוש את החשמלי שלנו בזכות הלוואה שלקחנו מהבנק שההחזר שלה התקזז עם הסכום שהיינו מוציאים בחודש על דלק.

4. יתרון לאקלים

סוף סוף נמצא יתרון לאקלים החם שלנו. ממש כמונו, גם סוללות מעדיפות אקלים נוח – טמפרטורות נוחות ומזג אוויר לא קיצוני. בייחוד, סוללות פחות אוהבות כשקר להן. חוקרים במעבדה הלאומית של איידהו (Idaho National Laboratory) ניתחו נתונים מ-1,000,000 מייל של נסועת רכב חשמלי (או בקיצור, מעל 1,500,000 קילומטרז׳). הם גילו, למשל, שבשיקגו בחורף טווח הסוללה של Chevrolet Volts חשמלי נמוך ב-29% מאשר באביב (או בקילומטרים: 48 ק״מ לעומת 67 ק״מ, בהתאמה). נכון, גם חום קיצוני אינו מהווה אקלים מיטבי לסוללות; עדיין, בחלק ניכר מימות השנה שורר ברוב חלקי ישראל מזג אוויר נוח לסוללה של הרכב החשמלי. וברור שגם כאן, כמו בסוגיית הטווח שהולכת ונפתרת, התפתחויות טכנולוגיות יהפכו את הסוללה לרגישה פחות למזג אוויר.

 

ולמרות היתרונות המשמעותיים האלה, על כבישי ישראל נוסעות נכון להיום מאות מכוניות חשמליות בלבד. על פי מרכז המידע והמחקר של הכנסת, נכון לאמצע פברואר 2018 יש בישראל כ-700 כלי רכב חשמליים, 2,500 רכבים היברידיים נטענים ו-58,000 מכוניות היברידיות. אגב, בניגוד לחשמלי, שוק הרכב ההיברידי (כולל מסוג פלאג-אין, כלומר – רכב עם סוללה קצת יותר גדולה מהיברדי רגיל שאפשר לטעון בבית) דווקא כן צומח. בין 2016 ו-2017 חלה עלייה קלה (מאוד) במכירת רכבים חשמליים אך אין ספק כי נתח השוק של המכוניות החשמליות בישראל הוא זעיר ביחס לשוק הרכב כולו. לשם השוואה, בחודשים ינואר-פברואר 2018 נמסרו 120 מכוניות חשמליות לעומת 65,303 מכוניות ממונעות בנזין.

 

ובינתיים, בעולם..

בעולם המערבי המצב הפוך ומספר הרכבים החשמליים הנמכרים במדינות המפותחות עולה בהתמדה. מבחר נתונים על שנת 2017:

  • בארצות הברית נמכרו 25% יותר מכוניות חשמליות לעומת 2016.
  • ביבשת אירופה נרשמה עלייה של 39% במכירות לעומת השנה הקודמת.
  • בנורווגיה, ה-מעצמה בתחום הרכב החשמלי, 40% מסך המכוניות החדשות שנרכשו היו חשמליות.
  • בגרמניה נרשמה עלייה של 50% ברכישת רכבים חשמליים, עובדה שהפכה את שוק המכוניות החשמליות הגרמני לשני בגודלו ביבשת (אחרי נורווגיה ולפני בריטניה וצרפת). עליות במכירות נרשמו גם בבלגיה, בשוודיה ובספרד.
  • מגמת העלייה במכירות ברחבי אירופה נמשכת גם ברבעון הראשון של 2018. במספרים אבסולוטיים, בחודשים ינואר-פברואר 2018 נמכרו ביבשת 88,329 מכוניות חשמליות.

 

ובחזרה למציאות   

היתרונות לשימוש ברכב חשמלי בישראל ברורים, אבל עם המציאות קשה להתווכח. מהפכת הרכב החשמלי עדיין לא התחוללה בישראל, זאת למרות שמומחים בתחום משוכנעים שתוך מספר שנים תחול עלייה דרמטית במספר המכוניות החשמליות הנעות על כבישי ישראל. החסמים המרכזיים הם בתחום התשתית (הפרטית והציבורית), הרגולציה (אסדרת פעילות ספקי חשמל לטעינה), בתחום הפסיכולוגי (חרדת הטווח) ובתחום התרבותי (כישלון מיזם better place שהפך את היבואנים ואת הצרכנים לחשדנים והססנים). כל אלה אמנם חסמים משמעותיים, אך כולם כאלה שניתן להתגבר עליהם בעזרת תמריצים חזקים מספיק.

 

השורה התחתונה

לא רק שאפשר לנסוע על רכב חשמלי בישראל, זה אפילו הדבר ההגיוני לעשות בהתחשב ביתרונות היחסיים: שטחה הקטן של המדינה, מחירו הנמוך של החשמל, האקלים הנוח (לסוללה לפחות) ומס הקנייה המופחת.

 

נשמח לקרוא בתגובות את דעתכם לגבי היתרונות בשימוש ברכב חשמלי בישראל ואיך אתם חושבים שניתן להתגבר על החסמים בארץ.
ואם עולות שאלות, יכול היות שכבר ענינו עליהן פה.

השאר תגובה