לפני שקונים רכב חשמלי – 7 סוגיות שכדאי לברר (עם עצמכם ועם היבואן)

לפני שקונים רכב חשמלי

אולי התחלתם לחשוב על זה, אולי שמעתם משהו ברדיו, אולי ראיתם רכב חשמלי ברמזור ותהיתם אם זה יכול להתאים לכם, אם באמת תוכלו לחסוך בהוצאות. אולי אתם שוקלים אם להצטרף למספר ההולך וגדל (בעולם בינתיים, עוד מעט גם בישראל) של בעלי רכבים חשמליים אבל עדיין חוששים ומתלבטים. אם כן, הנה כמה נקודות שכדאי לשקול עם עצמכם או לברר לפני שאתם מחליטים

 

נפתח בזה שנגיד שאנחנו לגמרי מבינים את ההתלבטות. יש לא מעט סיבות – חלקן אמתיות, חלקן נובעות מחוסר ידע – שמעוררות התנגדות ופחד. ביניהן אפשר בשלוף למנות את חרדת הטווח, הסיפור ההוא של בטר פלייס, תשתית טעינה ציבורית לא מפותחת דיה ושיווק כמעט מחתרתי של מכוניות חשמליות בישראל.

אין ספק, שוק המכוניות החשמליות הישראלי עדיין בחיתוליו ומתקיים בינתיים מתחת לרדאר. כל זה נכון. יחד עם זאת יש מספיק סימנים מעודדים לכך שהתנאים בשלו וגם בישראל מספר הרכבים החשמליים יעלה בשנים הקרובות ויוביל גם לשיפור משמעותי בתשתיות ובחקיקה.

ועדיין, כמו כל אימוץ של טכנולוגיה חדשה, זהו מעבר שבהחלט מצריך בדיקה, מחשבה ובחינה של אורחות חייכם.

כדי לסייע בהתלבטות, הנה כמה שאלות שכדאי לכם לברר עם עצמכם ועם היבואן לפני שתחליטו אם זה מתאים לכם או לא:

 

 

1. רכב היברידי נטען או 100% חשמלי?

ההחלטה הראשונה שאתם צריכים לקבל היא האם אתם רוצים רכב חשמלי או היברידי. למרות שיש אנשים שמשתמשים בשני המושגים האלה כאילו היו נרדפים, אלו שני סוגים שונים של רכבים, בעלי יכולות שונות וטכנולוגיה אחרת. ֿמכוניות שהן 100% חשמליות ( Electric Vehicle או בקיצור EV) לא משתמשות בשום אנרגיה אחרת. לעומתן, מכוניות היברידיות משלבות בין מנוע בנזין לבין סוללה נטענת.

וכדי לסבך קצת יותר, יש שני סוגים של מכוניות היברידיות: היברידיות ״רגילות״ (כלומר ללא טעינה חיצונית, שאליהן לא נתייחס כאן) ומה שמכונה בעברית צחה היברידיות פלאג-אין (באנגלית זה לא נשמע הרבה יותר טוב: Plug-in Hybrid Electric Vehicle או PHEV בקיצור).

כשאנחנו התלבטנו בין חשמל לדלק בתחילת 2014 כבר היו על הכבישים די הרבה רכבים היברידיים, אבל לא מהסוג הנטען. ואולי זה לטובה. אולי, אם האפשרות היתה עומדת בפנינו, היינו הולכים על זה ולא על החשמלי הטהור. כמו כל ״גם וגם״ יש משהו מפתה בהיברידיות הנטענות. גם פחות הוצאות על דלק, גם יותר ירוקות וגם ללא חרדת טווח. מי צריך יותר מזה. אבל האמת, כרגיל, קצת יותר מורכבת. ואם נגיע לשורה התחתונה שממנה כולנו מתחילים, האמת היא שההיברידיות הנטענות גם עולות יותר וגם עולה יותר להחזיק אותן (ראו בהמשך). עדיין, אנחנו מודים, הרעיון מושך.

 

אז אם אתם מתלבטים בין רכב חשמלי לרכב היברידי נטען, התשובה תלויה במידה רבה בסגנון החיים ומידת התלות שלכם ברכב בחיי היום היום.

בגדול, רכב היברידי נטען (PHEV) יתאים לכם יותר אם:

  • אתם נדרשים לנסיעות ארוכות או בלתי צפויות.
  • אם אין לכם גישה נוחה לעמדת טעינה בבית או ביעד הנסיעה.

 

נכון, יש דגמי רכבים חשמליים טהורים שיכולים להגיע כבר היום למאות קילומטרים ללא טעינה. בדרך כלל הם גם עולים בהתאם ולכן פחות רלוונטיים לרוב האנשים.
נכון, גם חלק מהמשפחתיות עשו קפיצה בטווח ועושות הרבה יותר קילומטרים ממה שהנהג הממוצע נוסע ביום.
ועדיין, יש פער בין הצהרות היצרן לבין המציאות בשטח וישנם פרמטרים רבים המשפיעים על הטווח שאינם תמיד צפויים (אקלים, עליות, מהירות, נסיעה מקוטעת וכיו״ב).

אז אם המכונית היא הבסיס לביזנס שלכם או אם אתם מוקפצים הרבה ובהתראה קצרה ובכל זאת רוצים להפחית את פליטת המזהמים של המכונית שלכם ולחסוך בהוצאות הדלק – ההיברידית הנטענת בהחלט יכולה להיות אפשרות טובה עבורכם.
ההיברידי הנטען יתאים לכם יותר גם במקרה שבמקום שבו אתם גרים אין אפשרות להתקין עמדת טעינה ביתית. בישראל היום קשה מאוד עד בלתי אפשרי להחזיק אוטו חשמלי ללא גישה נוחה לעמדת טעינה ביתית. אנחנו מקווים ומאמינים שהמצב הזה ישתנה בעתיד הקרוב עד אז – זה המצב.

 

רכב חשמלי (EV) יתאים לכם יותר אם:

  • יש לכם בבית מקום וגישה נוחה להציב עמדת טעינה ביתי.
  • אתם נוסעים עד 200 ק״מ ביום.

 

אם אתם נוסעים מרחק קצר יחסית לעבודה ולא מרבים להשתמש באוטו במהלך יום העבודה וגם אם כן – הנסיעות צפויות ומתוכננות מראש. אם זה המצב, הרי שאינכם תלויים כלל בטעינה מחוץ לבית ורכב חשמלי הוא בהחלט פיתרון טוב בשבילכם.
אם אין לכם מקום נוח להציב עמדת טעינה בבית אבל יש לכם אפשרות להציב עמדה במקום העבודה. זו אפשרות פחות טובה, אבל אם אתם נוסעים בטווח שבין 130 ק״מ (בדגמים הישנים) ל-200 ק״מ ביום (בדגמים החדשים) וזהו רכב שני שרוב תפקידו הוא לקחת ולהחזיר אתכם מהעבודה, זה בהחלט יכול לעבוד.

 

2. רכב יחיד או שני? מה סגנון החיים שלכם?

השיקולים בעד ונגד רכב חשמלי שונים בתכלית כאשר מדובר ברכב יחיד או ברכב שני. עבור מי שממילא מחזיקים שתי מכוניות, החלפה של אחת מהן ברכב חשמלי היא אפשרות אידיאלית. זוהי אפשרות נוחה במיוחד עבור זוגות שבהם אחד מבני הזוג נוסע מדי יום עד 200 ק״מ ואתם עדיין רוצים שתהיה לכם האפשרות לנסוע למרחקים ארוכים יותר מעת לעת. אם אחת המכוניות שלכם תהיה חשמלית תחסכו מאות שקלים בחודש, תזהמו פחות את האוויר ולא תהיו תלויים בטעינה מחוץ לבית. למרות שחייבים להגיד, מניסיון, אתם מהר מאוד תעדיפו לנסוע בחשמלית, פשוט כי היא נעימה יותר לנהיגה ולנסיעה.

כשאנחנו עשינו את המעבר מדלק לחשמל המשכנו להחזיק עוד כמה חודשים את הפורד פוקוס המזדקנת שלנו. חששנו מאוד לאבד את האפשרות לנסוע לטייל בסופי שבוע (למרות שלנסוע עם הפוקוס שלנו באותו שלב היה מפחיד לא פחות מאשר להיתקע עם החשמלית ללא סוללה. אולי יותר). מכיוון שאחד מאיתנו עבד מהבית באותו זמן עשינו חישוב שיהיה זול יותר לוותר על הפוקוס לגמרי ולהשכיר אוטו כאשר נרצה לנסוע רחוק (בחגים, סופי שבוע וחופשים). ובאמת, לתקופה מסוימת, זה מה שעשינו. זה לא קרה המון פעמים – אולי שלוש ארבע – אבל זה היה זול יותר מאשר להחזיק שתי מכוניות, בוודאי כשאחת מהן עולה מאות שקלים לתקן בכל פעם שהיא מתקלקלת. כאשר המצב התעסוקתי שלנו השתנה ושוב היינו זקוקים לשתי מכוניות קנינו, לצד החשמלית, מכונית היברידית שמשמשת אותנו היטב. היום, כשהטווח עלה באופן משמעותי, ייתכן שהיינו שוקלים לקנות עוד חשמלית. ואולי עוד נעשה את זה ביום מן הימים.

אם אין לכם משפחה ואתם חיים במרכז עירוני סואן וחושבים פעמיים אם להזיז את האוטו כדי לא לאבד את מקום החנייה שלכם; או אם אתם חיים בפרבר סמוך למרכז העירוני הזה ורוצים לחסוך בהוצאות (מי לא רוצה לחסוך בהוצאות?) יכול להיות שדווקא הרכב החשמלי הזעיר City Spirit יענה על הצורך שלכם לנוע במרחב.

ברור שכל עוד תשתית הטעינה החשמלית בישראל מצויה בתת פיתוח ואתם הרבה על הכביש, רכב חשמלי כרכב יחיד יהיה לכם פחות נוח. ככל שהתשתית תתפתח ויתווספו עמדות טעינה ציבוריות, כך יהיה קל יותר להחזיק רכב חשמלי כרכב יחיד. בינתיים, מהניסיון שלנו, אם יש לכם גישה נוחה לעמדת טעינה ביתית, אין שום בעיה להחזיק מכונית חשמלית כרכב שני.

 

3. איזה סוג רכב מתאים לכם?

לפני כמה שנים לא היה יותר מדי ממה לבחור אבל בינתיים שוק הרכב החשמלי התפתח ומספר הדגמים החשמליים נמצא בעלייה מתמדת. היום כל החברות הגדולות מוכרות לפחות דגם אחד של רכב חשמלי, ויש גם שמוכרות רכבים מסוגים שונים: משפחתיות,דגמי יוקרה, ג׳יפים ואפילו משאיות. בנורבגיה, שנמצאת הרחק בעתיד מבחינת שוק הרכב החשמלי אפילו השיקו לאחרונה קטמרן חשמלי יחיד מסוגו.

ובחזרה אלינו. לישראל מייבאים היום באופן סדיר את ה- i3s של BMW (כאן תוכלו לקרוא דיווח על הביצועים שלו). לאחרונה דווח בתקשורת שהחלו לייבא לארץ את ה-Renault Zoe וגם את ה-I-Pace – היגואר החשמלי הראשון. בייבוא אישי תוכלו לבחור מבין עשרות דגמים, בהתאם לתקציב, לצורך, לסגנון החיים ולמצב המשפחתי שלכם.

הנה דוגמאות ספורות למכוניות חשמליות שנמכרות היום בעולם:

סוג טווח

(על פי הצהרת היצרן)

מחיר

(מתחיל ב.. )

Nissan Leaf 240 ק״מ 29,990$
Renault Zoe 240 ק״מ 131,990 ש״ח
VW E-Golf 230 ק״מ £32,730
Hyundai Ioniq Electric 200 ק״מ 29,500$
Kia Soul EV 150 ק״מ 32,250$
BMW i3 300 ק״מ 249,000 ש״ח
Jaguar I-Pace 480 ק״מ 100,000$

 

4. כמה עולה להתקין עמדת טעינה ביתית?

עמדות הטעינה הן שוק בפני עצמו (כתבנו בפירוט על טעינה ועמדות טעינה). הן נמכרות בדרך כלל בנפרד מהרכב – אלא אם היבואן מוכר את החשמלית שלו עם המטען ומגלם את העלות במחיר הרכב. יש היום סוגים רבים של עמדות לבחור מהן – ובהתאם גם מחירים.

לכן, אין תשובה אחת סופית לשאלה הזו. התשובה תלויה בשני פרמטרים עיקריים: סוג העמדה שתבחרו לקנות והיקף עבודות התשתית שצריך לעשות אצלכם בבית כדי שאפשר יהיה להשתמש בה. בגדול, עמדת הטעינה זקוקה לתשתית ייעודית עם מפסק משלה על לוח החשמל.

מחיר של עמדה טעינה ביתית מתחיל סביב ה-1,800 ש״ח. אנחנו קנינו את העמדה שלנו מחברת ג׳ינרג׳י – כי כך חייב אותנו היבואן – והיא עלתה לפני ארבע שנים 2,700 ש״ח. לפני ההתקנה הגיע חשמלאי לבדוק אם יש לנו בבית הארכה ולא הסכימו להתקין בלי זה. את העמדה עצמה התקין החשמלאי של ג׳ינרג׳י. הוא הוסיף בלוח החשמל את המפסקים שהיינו צריכים ומשך כבל מלוח החשמל לחניה – למקום שבו הותקנה עמדת הטעינה.

 

5. ומה בקשר לסוללה?

הסוללה היא הלב של הרכב החשמלי. זהו, כמובן, החלק הכי חשוב והכי יקר בכל רכב חשמלי. לכן כדאי להקדיש זמן כדי להבין ממה היא עשויה, מה גודלה, מה היכולות שלה וגם איזה סוג של אחריות היצרן או היבואן נותנים עליה. הסוללה אמנם איננה דורשת אחזקה יומיומית, אך (כפי שאתם יודעים ממכשירים אחרים שאתם מחזיקים בכיס, למשל) היא מתבלה ככל שעובר הזמן, ככל שעושים בה שימוש תכוף יותר וככל שהיא עוברת יותר מחזורים של ריקון ומילוי. כשהסוללה ממצה את מחזורי הטעינה שלה ומגיעה לסוף דרכה עומדות בפניכן שתי אפשריות: להחליף את האוטו או להחליף את הסוללה. כך או כך מדובר על הוצאה גדולה. סוללות יכולות לעלות כל סכום בין כמה אלפי דולרים לעשרות אלפים.

 

אז מה חשוב לדעת על הסוללה?

  • סוג: סוללות שעשויות מיון-ליתיום (LiB או Lithium ion battery) נחשבות היום כטובות והיעילות ביותר לרכבים חשמליים כי הן משלבות בצורה מיטבית בין משקל לבין אצירת אנרגיה.
  • גודל: הגודל של הסוללה לא מתייחס לממדים הפיזיים שלה אלא לכוח שלה ולכן הוא נמדד בקילוואט-שעה (קוט״ש). הגודל של הסוללה משפיע על הטווח שלה ולכן ככל שהיא גדולה יותר (כלומר, ככל שהקוט״ש גבוה יותר) כך היא נוסעת רחוק יותר. הסוללה של ה-Leaf שלנו משנת 2014 מכילה 24 קוט״ש. לעומתה, סוללת ה-Leaf מ-2018 כבר מכילה 40 קוט״ש. זה כמובן נתון שמשפיע באופן דרמטי על היכולת של המכונית לנסוע ללא טעינה (כ-90 ק״מ יותר במקרה של ה-Leaf). וגם, חשוב לדעת שיש יצרנים שמציעים את אותו דגם עם קוט״ש שונה. למשל את ה-Renault Zoe אפשר לקנות עם 20 קוט״ש או עם 40.
  • אחריות: ביחס ישר לעלייה באיכות, ביכולות ובאמינות של הסוללות יש גם עלייה באחריות שהיצרנים נותנים עליהן. וגם בתחום הזה יש מגמה של עלייה במספר שנות האחריות שהיצרנים מספקים. כשאנחנו קנינו את החשמלית שלנו ב-2014 קיבלנו על הסוללה אחריות של חמש שנים או 100,000 ק״מ (מה שקורה קודם). היום הסטנדרט עומד על שמונה שנים או 160,000 ק״מ.

 

וקצת חדשות טובות בנוגע למחירי הסוללות

המחיר של סוללות יון-ליתיום הולך ויורד בשנים האחרונות – משהו באזור של ירידה של 70% בשש שנים. מחיר הסוללה נקבע לפי העלות המשוערת של קילוואט-שעה. ב-2010 המחיר עמד על כ-1,000$ לקוט״ש; היום יש סוללות שמחירן עומד על 205$ ואפילו  190$ לקוט״ש. ההערכה היא שברגע שהעלות תעמוד על משהו שבין 125$ לבין 150$ לקילוואט שעה, המחיר של מכוניות חשמליות יהיה שווה או נמוך ממכוניות מבוססות דלק. זה צפוי לקרות בסביבות 2020. יש גם תחזיות לפיהן עד 2030 עלות הסוללה תעמוד על כ-70$ לקילוואט שעה. אבל.. זה קצת רחוק בשביל להתנבא. כמובן, מחיר הסוללות יורד לא רק בשל ההוזלה בעלויות הייצור, אלא גם בשל התחרות העזה הקיימת היום בשוק.

 

6. כמה זמן לוקח להטעין את האוטו?

גם במקרה הזה אין תשובת בית ספר אחת נכונה. משך הזמן שלוקח להטעין את הסוללה תלוי קודם כל ביכולת של הסוללה לקבל את החשמל מצד אחד ובאפשרות של התשתית הקיימת לספק אותו. אין דין מכונית הנטענת ב-16 אמפר כדין מכונית הנטענת ב-32 אמפר. משך הזמן תלוי כמובן גם בגודל הסוללה והאם לעמדה יש פאזה אחת או שלוש.

אבל האמת היא שביום-יום הנתון הזה פחות משמעותי. רוב האנשים ממילא מטעינים את המכוניות שלהם במהלך הלילה ואז זה לוקח כמה זמן שזה לוקח, זה לא באמת משנה. אנחנו טוענים את המכונית שלנו ב-16 אמפר כי יש לנו גישה רק לפאזה אחת עם 40 אמפר. לוקח לנו משהו בין ארבע לשש שעות להטעין את הסוללה. אנחנו גם בדרך כלל מטעינים אותה רק עד 80% מכיוון שזה מספיק לנו ביום-יום ואפשר להאריך כך את חיי הסוללה.

עמדות טעינה מהירות הן כמובן סיפור אחר לגמרי. עמדות מהירות טוענות כ-80% מהסוללה בפחות מ-30 דקות. כמובן, עמדות טעינה ביתיות הן בדרך כלל לא מהירות אלא רגילות.

 

7. כמה כסף תחסכו?

שאלת מיליון הדולר. מחקר שנערך בישראל ב2015 שאל ״מתי זה כדאי?״ והשווה את העלות האמתית של נסיעה ברכב חשמלי, היברידי, היברידי נטען ורכב מבוסס דלק. החוקרים מצאו שעלות הנסיעה ברכב חשמלי והיברידי נטען זולה באופן משמעותי מעלות הנסיעה ברכב מבוסס דלק: 10, 11 ו-21 אגורות לקילומטר נסועה (בהתאמה). פער דרמטי יש גם בעלויות האחזקה: 9, 12, 24 אגורות לקילומטר – חשמלי, היברידי נטען ובעירה פנימית בהתאמה.

 

עלויות אחזקה ונסיעה לקילומטר – באגורות

גרף עלויות אחזקה ונסיעה של רכב חשמלי, היברידי, דלק

 

 

הפער נפתח ברכישה

המחיר באגורות לרכישה של מכונית חשמלית לעומת דלק הוא יותר מפי שניים (68 לעומת 30 אג׳, בהתאמה). לכן, אם אתם נוהגים בערך כמו הנהג הישראלי הממוצע, כלומר כ- 16,500 ק״מ בשנה, סך העלות של רכב מבוסס דלק לעומת חשמלי עומד על 79 אגורות לעומת 86 אגורות לק״מ נסועה. האם זהו פער דרמטי או לא – זו כמובן החלטה אישית. אגב, על פי חישוב החוקרים, סך העלות הגבוה ביותר הוא של המכונית ההיברידית הנטענת (103 אגורות לקילומטר נסועה).

אבל! הנתון מתהפך אם אתם גומאים 25,000 ק״מ בשנה ומעלה. במקרה הזה סך העלות בין רכב חשמלי לרכב מבוסס דלק משתווה ובמקרים מסוימים הרכב החשמלי אף זול יותר. ברור שאם מחיר הסוללות ימשיך לרדת כפי שצופים בתעשייה, גם נקודת האיזון בקילומטרז׳ בין רכב חשמלי לרכב מבוסס דלק תרד שכן הרכיב היקר ביותר ברכב החשמלי, כפי שכבר ציינו, הוא הסוללה.

 

אנחנו מחשבים באופן שוטף את העלות האמיתית של הטעינה היומית שלנו. ומרוצים מאד מהתוצאות.

 

השורה התחתונה

במדינות העולם המפותח רכבים חשמליים הם כבר חדשות העבר. כל חברות הרכב הגדולות מוכרות היום גם דגמים חשמליים והביקוש באנגליה, בגרמניה, בארצות הברית ובכל מדינות צפון אירופה עולה משנה לשנה. גם הטכנולוגיות – של הסוללות, של המטענים – משתכללות מצד אחד והופכות ידידותיות לכל כיס מצד שני (לעומת הדלק שמחירו אינו יציב ומעת לעת אף עולה). במקביל, יותר ויותר מדינות סימנו אופק של עשור עוד שניים שממנו והלאה אסור יהיה יותר למכור בהן מכוניות מזהמות. הישראלים יושבים על הגדר בינתיים, אבל לא לאורך זמן. מי שרוצה להיות חלק מהעתיד, מוזמן להתחיל ליהנות כאן ועכשיו. חבל לחכות.

 

קריאה חשובה ומעניינת

 

מקווים שהנקודות האלו עושות לכם קצת סדר. נשמח לתגובות ושאלות מכל סוג.
ואם עולות שאלות, יכול היות שכבר ענינו עליהן פה.

‏9 תגובות

  1. miro ב- 19/08/2019 בשעה 10:41 am

    כתבה מעולה ומעניינת.
    אני באופן אישי נוסע כבר במשך כמה שנים ב רכב היברידי של לקסוס (ct200H).
    גם צריכת דלק נמוכה, גם נוחות נסיעה וגם רכב מפנק, ותמורה לכסף מדהימה.
    אומנם בשאר הדגמים שלהם IS, LS מדד האושר עולה, אבל הלוואי והיה לי את היכולת הכלכלית לקנות רכבי יוקרה שכאלה.

    עד שהרכבים החשמליים יגיעו בצורה מלאה וטובה לארץ, הרכבים ההיברדיים של טויטה ובעיקר לקסוס עושים עבודה מדהימה!

  2. אליהו דהן ב- 02/07/2019 בשעה 12:01 am

    תודה על הכתבה. עושה סדר ונותנת מידע שימושי.
    אני פועל בעולם ה-PV (מערכות פוטו-ואלטאיות) ובעולם התארגנו קבוצות רכישה כדי לרכוש מערכות PV בכמויות גדולות ובכך להוריד עלויות משמעותית. אני חושב שאפשר לפתח מודל דומה כאן אם קיים ציבור גדול מספיק שמעונין לרכוש רכב חשמלי 100% אבל נמנע בגלל המחיר הרכישה (כולל עמדת טעינה).
    האם אתם חושבים שאפשר לארגן ציבור כזה (אלפים) או זה עדיין עסק של בודדים? האם יש לכם מספרים שנתיים על רישוי של רכבים חשמלים?
    לידיעתכם, חברת סולאראדג’ (שבה אני עובד) השיקה ממיר שגם טוען רכב חשמלי גם מי ה-PV וגם מהרשת החשמל כך שזה פותר בעית הזמינות. ראו https://www.solaredge.com/products/ev-charger#/

  3. בינגו ברק ב- 26/05/2019 בשעה 7:48 pm

    היום אפשר להטעין את המצבר של המכונית מתאים פוטו אלקטרים שיקלטו את חום השמש ויהפכו חום זה לאנרגיה
    חשמלית שתטעין את המצבר ברוב ימות השנה גם בימי החורף.

    • Plugged In ב- 26/05/2019 בשעה 7:57 pm

      במידה ויש מספיק שטח עבור הקולטנים, זהו פתרון מעולה. אתגר נוסף הוא – אגירת החשמל מהקולטנים כאשר הרכב לא מחובר.

  4. ירון ב- 30/03/2019 בשעה 3:51 pm

    האם מצבר שטעון ב-100 אחוז ומחובר לחשמל ,צורך חשמל=דהיינו עולה כסף ?

    • Plugged In ב- 31/03/2019 בשעה 5:27 pm

      הי ירון,
      צריכת החשמל מנוהלת ברכב. כאשר הרכב מגיע לקיבולת המקסימאלית של הסוללה, הוא לא צורך יותר חשמל גם אם מחובר לעמדת הטעינה.
      בחלק מהרכבים אפשר לכוון שהטעינה תפסיק כשהסוללה מלאה חלקית (אנחנו טוענים 80%) ובכך להאריך את חיי הסוללה ולחסוך בחשמל.

  5. דרור ב- 06/02/2019 בשעה 3:12 pm

    כתבה מאוד מעניינת ומועילה.
    לא ברור לי מדוע אתם כותבים שהפער נפתח ברכישה, האם קיים פער גדול גם אם לוקחים בחשבון את הטבת המס? לפחות לפי הבנתי, בשל הטבת המס (20% לרכב היברידי חשמלי לעומת כמעט 90%) הפער מאוד קטן.
    אשמח להבהרה.

    • Plugged In ב- 10/02/2019 בשעה 1:45 pm

      תודה!
      רכבים חשמליים יקרים יותר מרכבי בנזין באותה קטגוריה. ההפרש הוא בעיקר בגלל עלות יצור הסוללה.
      הטכנולוגיה של ייצור הסוללות מתפתחת. עלות הייצור קטנה יותר, אבל נפח הסוללות גדל.
      ההנחה היא שהפער יצטמצם בעתיד.

  6. נדב קבלרציק ב- 29/06/2018 בשעה 11:24 pm

    תענוג לקרוא! מדויק להפליא (כבעלים של רכב חשמלי)
    כמובן… ממליץ בחום לרכוש רכב חשמלי

    אין ספק ש 80% מתושבי ישראל יכולים להנות מרכב חשמלי ללא שום מחשבה שניה בנושא.
    זמן הטעינה, ברוב המקרים לא ממש משנה. מגיעים בסוף יום העבודה הביתה. מחברים את הרכב למטען, ובמהלך הלילה הרכב נטען ומוכן לנסיעה בבוקר ללא שום תחושת מגבלת טווח.

    גרים בבית משותף? אין בעיה!
    עדכון לחוק המקרקעין, מאפשר התקנה של עמדת טעינה אישית גם בבית משותף

    למי שיש קצת סבלנות… יכול לחכות לניסאן ליף 2019 בעלת הטווח 362 ק”מ (סוללה 60KWh~)

    נדב

השאר תגובה