המדריך לטעינה ועמדות טעינה של רכבים חשמליים

המדריך לטעינה ועמדות טעינה של רכבים חשמליים

סוגי עמדות הטעינה, החיבורים לרכב, מהירויות הטעינה ומה חשוב לדעת על עמדת הטעינה הביתית (או בעצם על המטען שנמצא בתוכה)

 

כבר השתכנעתם שרכב חשמלי זול, אמין ונקי יותר. יכול להיות שאתם כבר שוקלים ברצינות להחליף אחד משני הרכבים המשפחתיים שלכם לרכב חשמלי. ייתכן ומה שבכל זאת מעיב עדיין על השמחה היא סוגיית הטעינה. אפשר להבין.

עמדות טעינה וטעינה הם עולם בפני עצמו ותעשייה שמשגשגת במקביל לשוק הרכב. באנגליה, למשל, פועלות היום למעלה מ-20 רשתות שמספקות שירותי טעינה ביתיים וציבוריים.

כשאתם הולכים לבחור את הרכב החשמלי שלכם, חשוב מאוד לברר מהו סוג החיבור של הרכב. שכן, סוגי חיבורים שונים מתאימים לסוגים שונים של עמדות טעינה, שפועלים במהירויות שונות.

 

נסביר מייד אבל לפני כן, הבהרה:

בעולם מקובל לדבר על שלוש מהירויות של טעינה: איטית, מהירה ומואצת.
ההבדל בין המהירויות הוא בהספק החשמלי של עמדת הטעינה (כלומר, בקילוואט שלה). בארץ, כשמדברים על עמדת טעינה מהירה מתכוונים בעצם לעמדת טעינה מואצת.

אנחנו נתייחס כאן לשלושת המהירויות – איטית, מהירה ומואצת – כמקובל בעולם. לא כי אנחנו כאלו קוסמופוליטיים, אגב, אלא מכיוון שיש להבדלים האלו משמעות אמיתית, שבאים לידי ביטוי בסוגי החיבורים האפשריים בין רכבים חשמליים לעמדות הטעינה.

 

הפוסט הזה יהיה מעט טכני. לנוחותכם, חילקנו אותו לנושאים:

 

נתחיל.

 


 

טעינה איטית וטעינה מהירה

רוב הרכבים החשמליים נטענים גם בטעינה איטית וגם בטעינה מהירה (יוצאים מן הכלל הם רכבי רנו פלואנס והדור הראשון של ניסאן ליף שיכולים להיטען רק בהספק נמוך).

ההבדל בין המהירויות טמון

  1. בהספק החשמלי של העמדת הטעינה.
  2. ביכולת של הרכב לקבל את החשמל.
  3. בגודל הסוללה של הרכב.

 

טעינה איטית היא תוצאה של עמדת טעינה בעלת הספק חשמלי נמוך (כ-3.5 קילוואט) ואילו טעינה מהירה אפשרית כאשר לעמדת הטעינה יש הספק חשמלי גבוה יותר (על הטווח שבין 7 ל-22 קילוואט).

כמובן, ככל שההספק של המטען יהיה נמוך יותר, כך יעלה משך זמן הטעינה.

  • לעמדת טעינה איטית יקח שש עד שתים-עשרה שעות למלא את הסוללה שלכם.
  • לעמדת טעינה מהירה יקח בממוצע ארבע שעות. ההבדל במהירות טמון בעיקר בגודל הסוללה, ביכולת של הרכב לקבל את החשמל ובמטען שנמצא ברכב.

 

רובן המוחלט של עמדות הטעינה הביתיות והציבוריות (אלו שמוצבות בחניונים ציבוריים או קניונים) הן מן הסוג המהיר הזה. עמדת הטעינה בעמדה הביתית שלנו, למשל, עובדת בהספק של 7 קילוואט (למרות שהניסאן ליף שלנו מסוגלת לקבל רק 6.6 קילוואט).

 

מהו כבל סבתא

מה שמוכר בישראל בשם “כבל סבתא” הוא למעשה עמדת טעינה ניידת איטית שמתחברת לשקע ביתי רגיל. הוא נפוץ מאוד ככבל גיבוי בעיתים שבהם אין בסביבה עמדת טעינה לרכב חשמלי ואתם חייבים להתחבר לשקע ביתי רגיל.

עמדת טעינה ניידת כזו בדרך כלל לא מגיעה עם המכונית ותצטרכו לרכוש אותה בנפרד. הכבל לא זול, אבל כדאי. לנו יצא להשתמש בכבל סבתא נייד כזה מספר פעמים. אחת מהן הייתה בעת ביקור משפחתי בצפון הרחוק מספיק כדי שנהיה מוכרחים למלא את הסוללה עד תומה כדי לחזור. זה לוקח שעות ארוכות מאוד לטעון כך את הרכב, אבל לפעמים אין ברירה. טוב שיהיה באוטו.

 

סוג החיבור בעמדת הטעינה: Type 2 או Type 1

את כל הרכבים החשמליים אפשר לטעון בטעינה איטית ומהירה אבל לא בכל המכוניות החיבור לעמדה זהה.

כאשר מדובר על טעינה איטית או מהירה, החיבורים ברכבים החשמליים נחלקים לשתי קבוצות:

  • מכוניות בעלות חיבור מסוג 1 (type 1) או בשם הדגם J1772.
  • מכוניות בעלות חיבור מסוג 2 (type 2) שלפעמים נקרא Mennekes.

ההבדלים הם בצורת החיבור עצמו (חשבו על ההבדל בין שקע אירופאי ושקע אמריקאי, למשל) ובגיאוגרפיה: על פי רוב – מכוניות שמיוצרות במזרח הרחוק ובארצות הברית הן בעלות חיבור מסוג 1 ואילו רכבים אירופאיים הם בעלי חיבור מסוג 2.

 

חיבור type 1 נראה כך:

חיבור עמדת טעינה לרכב type1

חיבור עמדת טעינה לרכב type1
Michael Hicks / Flickr: mulad

חיבור type 2 נראה כך:

חיבור עמדת טעינה לרכב type2

חיבור עמדת טעינה לרכב type2
Paul Sladen [CC0], from Wikimedia Commons

עמדות טעינה ציבוריות תומכות בשני סוגי החיבורים, אבל עמדות ביתיות לא. עמדות טעינה ביתיות (נכון לעכשיו) תומכות רק באחד משני הסוגים.

העמדה הביתית שלנו, למשל, תומכת רק בחיבור מסוג 1 ולכן אם יגיע אלינו חבר עם רנו זואי, שבה יש חיבור מסוג 2, הוא לא יוכל להשתמש בעמדת הטעינה שלנו. נוכל לעזור לו רק אם יהיה לו “כבל סבתא” שבצד אחד שלו מתחבר לשקע ביתי ובצד שני יש חיבור מסוג 2 שמתחבר לרכב.

אפשר גם לרכוש מתאם מסוג 1 לסוג 2 וגם להיפך.

 

למה עמדות טעינה בייתיות לא בנויים כמו עמדות ציבוריות ותומכות בשני סוגי החיבורים?

שאלה טובה.. אנחנו מניחים שעם הזמן גם עמדות הטעינה הביתיות יעברו לעבוד בשיטה הזו. זוהי תעשייה מתפתחת שנמצאת עדיין בתהליך למידה ומן הסתם צפויים עוד שינויים וגלגולים עד שתהיה סטנדרטיזיציה. קצת כמו שקרה בשוק הטלפונים הסלולריים.


 

עמדת טעינה מואצת

ולחלק המעניין באמת: הטעינה המואצת (שכאמור, נקראת בטעות בישראל טעינה מהירה).

כידוע לכל, אחד החסרונות שנהוג לייחס לרכבים חשמליים בהשוואה למכוניות בעירה פנימית הוא פרק הזמן הארוך שלוקח להן להיטען. כדי להתגבר על החיסרון הזה פותח מה שידוע בארצות מעבר לים ה-Rapid charger. אותו מטען שעובד בהספק חשמלי פרוע ומסוגל למלא את הסוללה מ-0 ל-80% בחצי שעה.

 

בארץ היתה פעם עמדת טעינה מואצת אחת בתחנת דלק במחלף הסירה אך היא התקלקלה בשלב כלשהו ומאז, למיטב ידיעתנו, הוא אינה עובדת.

 

טעינה מואצת מחייבת חיבור אחר מזה של הטעינה האיטית והמהירה. שני החיבורים הנפוצים כיום (להוציא רכבי טסלה שמתקיימים ביקום נפרד) הם

  • CHAdeMO
  • CCS

שני החיבורים האלה מתחברים רק לעמדות הטעינה המואצות ואת הכבל המחבר לרכב תמצאו מחובר למטען עצמו (אין אפשרות לרכוש כבל כזה בנפרד לבגז’).

 

חיבור לעמדה מסוג CHAdeMO נראה כך:

חיבור לעמדת טעינה מואצת מסוג CHAdeMO
C-CarTom [CC BY-SA 3.0 or GFDL], from Wikimedia Commons

חיבור לעמדה מסוג CCS נראה כך:

חיבור לעמדת טעינה מואצת מסוג CCS

חיבור לעמדת טעינה מואצת מסוג CCS
C-CarTom [CC BY-SA 3.0 or GFDL], from Wikimedia Commons

כלל אצבע אומר שבמכוניות מסוג 1 יש טעינה מהירה מסוג CHAdeMO ואילו במכוניות מסוג 2 יש טעינה מהירה מסוג CCS אבל זה לא מחייב ויכולות להיות וריאציות מסוגים שונים.

 

מטעני AC מול DC

עמדות הטעינה האיטיות והמהירות הן מסוג AC (המטענים שלהן פועלים בהספק של עד 43 קילוואט). טעינה מואצת היא תמיד מסוג DC (ופועלת ב-50 קילוואט וצפונה).

ככלל, ובאופן טבעי, עמדות טעינה עם מטעני AC הן זולות יותר מעמדות עם מטעני DC וכן פשוטות יותר וקלות יותר להתקנה.

הבדל בולט אחד בין עמדות ה-AC ל-DC בא לידי ביטוי בניהול הטעינה.

  • בעמדות טעינה מסוג AC הרכב מנהל את הטעינה על ידי המטען שנמצא ברכב עצמו.
  • בעמדות טעינה מסוג DC תהליך הטעינה מתנהל מתוך המטען שנמצא בעמדה ולא במערכות של הרכב.

כלומר בעמדות טעינה איטיות ומהירות (AC), העמדה רק ‘מודיעה’ לרכב מה ההספק שלו ומאפשר לחשמל לזרום ממנו למטען שנמצא רכב. מפה והלאה הרכב מנהל את הטעינה בהתאם להוראות היצרן.

המשמעות של ניהול כזה יכולה לבוא לידי ביטוי למשל, בהאטה אוטומאטית של הטעינה במקרה והסוללה מתחממת מעבר למומלץ. משמעות נוספת של ניהול הטעינה על ידי הרכב היא שאין כל סכנה בחיבור רכב שמסוגל לקבל הספק חשמלי של 6.6 קילוואט בלבד לעמדת טעינה AC שפועלת בהספק של 22 קילוואט. המערכות הפנימיות של הרכב יווסתו את החשמל כך שהרכב ייטען רק במהירות שבה הוא מסוגל.

 

עמדת הטעינה של טסלה

הרכבים ועמדות הטעינה של טסלה הם קטגוריה בפני עצמה. הרלוונטיות שלהם לשוק הישראלי נמוכה עד לא קיימת, אז נתייחס בקצרה.

לטסלה, כמו בטסלה, יש סופר-מטען מואץ ייחודי המתאים רק לרכבי החברה. הסופר-צ׳ארג׳ר (כך הוא נקרא: super charger) של טסלה הוא מסוג DC ופועל בהספק של 120 קילואט.

גם הכבל והחיבור של מכוניות טסלה ייחודיים. החיבור הוא וריאציה על חיבור מסוג 2 אך מתאים רק לרכבי טסלה.

 

האם עמדת הטעינה המואצת באמת חיונית?

בניגוד אולי לאינטואיציה, נראה שמה שנחשב פעם (פעם כלומר שנה שעברה) כהכרחי הולך ומאבד מחשיבותו. מכיוון שבינתיים התחוללה קפיצה דרמטית בגודל של הסוללות שמגדילות את הטווח במאות קילומטרים. יצרן עמדות ששוחחנו אתו באנגליה לפני מספר חודשים סיפר לנו שהם מציבים עמדות מואצות בעיקר בשביל האפקט הפסיכולוגי ופחות כדי לענות על צורך אמיתי.

בארץ שמענו לאחרונה על שני אנשים שונים שנסעו מהמרכז לאילת עם רנו זואי מבלי שעצרו לטעון בדרך. הסוללה, אגב, לא התרוקנה לחלוטין גם כשכבר הגיעו לעיר הדרומית.

 

ברנו זואי שבה סוללה בעלת קיבולת של 41 קילוואט אין בכלל אפשרות לחיבור לעמדת טעינה מואצת מסוג DC! ללמדנו, אולי, לאן פניו של השוק. מי צריך עמדה מואצת כאשר הסוללה מגיעה לטווח של 300 קילומטר?

 

לכן, אם היינו שוקלים היום איזה רכב חשמלי לקנות – רכב שמסוגל להתחבר לעמדת טעינה מואצת (כאמור, לא כולם יכולים) או רכב עם סוללה גדולה יותר אין ספק שהיינו בוחרים את האפשרות השנייה. בטח ובטח בישראל.

 


 

התקנת עמדת טעינה ביתית: מה חשוב לדעת?

כאמור, עמדות טעינה נרכשות בנפרד מהרכב ומיוצרות על ידי חברות אחרות שמתמחות בכך. אתם יכולים לבחור את העמדה המועדפת עליכם בהתאם לשיקולים אישיים כגון מחיר, מצב התשתית החשמלית בבית, התשתית החשמלית של הרכב, אסתטיקה וכיו״ב.

 

בארצות שבהן שוק הרכב החשמלי מפותח יותר ישנן חברות רבות לבחור מהן. בארץ ההיצע מצומצם יותר, אך עדיין תוכלו לבחור מבין כמה חברות שפועלות היום בשוק.

 

הנה כמה נקודות שכדאי לשים לב אליהן כשאתם בוחרים עמדת טעינה ביתית:

  • כמו כל מוצר אחר, גם מחירם של עמדות הטעינה משתנה מעמדה לעמדה ומחברה לחברה. התקנת עמדת הטעינה כלולה בדרך כלל במחיר, אך לא תמיד ולא בהכרח. בררו זאת טרם הרכישה.
  • ודאו שעמדת הטעינה שאתם בוחרים תומכת בסוג החיבור שקיים במכונית. כלומר, אם קניתם רנו זואי דאגו לקנות עמדת טעינה עם חיבור מסוג 2 ואם קניתם ניסאן ליף, קנו עמדה עם חיבור מסוג 1.
  • התקנת עמדת טעינה ביתית נעשית אך ורק על ידי חשמלאי מוסמך. תפקידו גם לוודא, טרם ההתקנה, שהתשתית החשמלית הביתית שלכם יכולה לתמוך בטעינה של רכב חשמלי. במידה והחשמלאי מוצא שהתשתית הקיימת לא יכולה לתמוך בטעינה, קחו בחשבון שתצטרכו להוציא סכום כסף נוסף (על חשבונכם) כדי להכשיר את התשתית החשמלית של הבית. אצלנו, למשל, חשמלאי התקין ממסר פחת ייעודי לרכב, בנוסף לממסר הפחת הביתי.
  • בבתים משותפים דרוש אישור ועד הבנין או הסכמת הדיירים לשם התקנת עמדת טעינה. כתבנו פוסט מקיף על המגבלות החוקיות שבהתקנת עמדות טעינה בבתים משותפים.
  • הרכב החשמלי צריך מפסק ייעודי על לוח החשמל וכבל ייעודי שרץ מהלוח אל הרכב. אין לחבר מכשירים חשמליים נוספים למפסק זה.
  • כמו לכל מכשיר חשמלי, גם לעמדה הביתית יש אחריות. זו כמובן משתנה מחברה לחברה ומעמדה לעמדה. בררו לפני הרכישה מה מכסה האחריות ולכמה זמן.
  • אם אין סיבה, עדיף לא לטעון במהירויות גבוהות. טעינה מהירה יוצרת יותר חום ויותר עומס על הסוללה. יש עמדות טעינה שיאפשרו לכם לשלוט בקצב הטעינה.
  • בהמשך לסעיף הקודם, אין סיבה להשקיע בעמדת הטעינה הכי מהירה, הכי גדולה והכי בכלל. רוב הזמן אתם תטענו את הרכב שלכם בזמן שתישנו ואין משמעות אמיתית לעובדה שהאוטו נטען בשעתיים במקום בארבע.
  • אפשר גם לייבא עמדת טעינה מחו”ל. אם אתם בוחרים באפשרות הזו ודאו שהציוד שבחרתם הוא באיכות גבוהה ועומד בתקן אירופאי. הזמינו חשמלאי מוסמך כדי להתקינו.

 

חשוב להגיד לסיום, כאשר הם מותקנות בהתאם להוראות, עמדות טעינה בייתיות הן סופר-בטוחות ונוחות מאוד לשימוש. העמדה הביתית שלנו מותקנת באוויר הפתוח, חשופה לגשם ולשמש ומעת לעת גם לשלג. היא כל כך פשוטה ובטוחה לתפעול שגם הילדים שלנו (הצעירים, יש לומר) יודעים לחבר ולנתק את הכבל מהמכונית.

 

 


 

אם לדעתכם חסר מידע לגבי עמדות הטעינה, או שמצאתם טעות במדריך הזה – פנו אלינו בתגובות ונשמח להשלים או לתקן.

‏7 תגובות

  1. משה קלדרון ב- 10/02/2019 בשעה 8:58 pm

    לאורך כל ההסברים נעשה שימוש במילה מטען וזה לא מדוייק.
    כל עמדות הטעינה ו”כבלי הסבתא” הם לא מטענים. הם רק מספקים מתח למטען האינטגרלי של הרכב. רק עמדות DC המהירות, הם באמת מטענים כפי שהוסבר יפה. כאשר מכנים עמדת טעינה AC או “כבל סבתא” בשם מטען, ניתן לחשוב שהם אלו שטוענים את הסוללה. הטעות הזו גורמת למוסכים שונים לנסות ולהתחמק מאחריות כאשר קיבולת הסוללה ירדה באופן חריג, ע”י כך שאומרים לבעל הרכב שעמדת הטעינה שלו אשמה בירידת קיבולת הסוללה או אף גרמה נזק לסוללה.

    הטענות הללו אינן נכונות מאחר וטעינת הסוללה מתבצעת ע”י המטען שהוא חלק מהרכב. עמדת הטעינה רק מחברת את רשת החשמל למטען של הרכב. אם כך נשאלת השאלה לשם מה צריך עמדות טעינה? מדוע לא לחבר את הרכב ישירות לחשמל. התשובה היא בטיחות! לעמדת הטעינה (וגם לכבל סבתא) יש שני תפקידים מאוד חשובים בתחום הבטיחות.

    א) לודא שיש הארקה תקינה ולמנוע התחלת טעילה אם אין הארקה.
    ב)לודא שהמתח מרשת החשמל חובר לרכב רק לאחר שהתקע חובר לרכב. זה מבטיח שלא נתחשמל אם ניגע בפינים של תקע הטעינה כאשר הוא לא מחובר לרכב.

    • Plugged In ב- 11/02/2019 בשעה 9:52 am

      משה תודה רבה על ההבהרות. מקבלים. תוקן

  2. משה קלדרון ב- 20/01/2019 בשעה 11:04 am

    כבל סבתא הוא למעשה עמדת טעינה ניידת. כבל עם תקע ישראלי סטנדרטי יכול לטעון עד קצב של 3.3kW ללא בעיה. רצוי לרכוש כבל עם אפשרות לשלוט על עוצמת זרם הטעינה. ברוב השקעים ניתן לטעון בזרם של 10 אמפר (2.2kW). בשקעי כח כמו שקע תנור אפיה או מכונת כביסה, ניתן לטעון בקצב של 3.3kW.
    ניתן ליבא כבל סבתא מחו”ל אבל ניתן לרכוש גם תוצרת הארץ (מחברת ממטק הנדסה) כבל טעינה עם אחריות ל- 3 שנים.

  3. בעל ב- 18/11/2018 בשעה 10:07 pm

    1. המשפט “רובן המוחלט של עמדות הטעינה הביתיות והציבוריות (אלו שמוצבות בחניונים ציבוריים או קניונים) הן מן הסוג המהיר הזה” הוא פייק ניוז. החברה היחידה שיש לה רשת תחנות טעינה ציבורית היא Gnrgy וכל התחנות שלה איטיות ברמה של 3.5kw בערך, לפי ההצהרה שלהם. הם פורסים כיום כמה מטענים מהירים בעוצמה של עד 50kw בכל מיני חורים ברחבי הארץ ורוב התחנות שלהם באפליקציה – תקולות ולא פעילות מניסיון מר מאוד של היתקעות בתחנות שלא פעלו בשעת פקודה בחיפה, תל אביב , באר שבע, מרכז ביל”ו ואיפה לא… אבל יש חדשות טובות: עם קניית רכבים חשמליים מוגבר בימים אלו הביקוש וכך יגדל גם היצע. חברת אפקון כבר פרסה בנובמבר 3 תחנות טעינה (אילת, עמק חפר, והרצליה פיתוח) מהירות שתכך תופעלנה. בשנת 2019 החברות שניגשו למכרז המדינה יתחילו לבנות גם את התחנות שלהן וב2020 הן תושקנה ותהיינה תחנות מהירה בפריסה ארצית מלאה מכמה חברות (אפקון, Gnrgy וכיו’ב). בקיצור עוד שנה שנתיים הכל ייראה אחרת לגמרי.
    2. החבר’ה שנסעו לאילת ללא טעינה נהגו כ300 קילומטר במהירות קבועה של 70 קמ”ש! מן הסתם שאדם שפוי לא יסע כך והם עשו זאת לצורך העניין והפרסום. הרוב יסעו במהירות המקסימלית המותרת ויתקעו כי נכון לנובמבר 2018, רק בים המלח ואצל כושי רימון בק”מ ה-101 יש מטענים ץ ציבוריים תקינים. זה בבאר שבע נעול במלון רק לאורחים למשל (של Gnrgy). קנו רכבים עם טווח גדול לדוגמה 480ק”מ אם אתם חובבי טיולי שבת ואל תתפשרו על הקטנים איתם יוצאים 100ק”מ מתל אביב וכבר נתקעים בדרך חזרה מחיפה אם טיילנו גם קצת בצפון.

    • Plugged In ב- 18/11/2018 בשעה 10:36 pm

      תודה רבה על התגובה.
      מצד אחד אנחנו לעיתים קרובות שותפים לתסכול כפי שתיארת, ומצד שני שותפים לתקווה שלך לגבי העתיד.

  4. ראובן מכלוף ב- 18/11/2018 בשעה 7:46 pm

    יש גם מתאם שממיר טעינה סוג ל סוג 2

    • Naomi ב- 18/11/2018 בשעה 10:12 pm

      תודה על המידע. נעדכן בפוסט

השאר תגובה