בחירות 2019: נבחרי הציבור ורכבים חשמליים

בחירות 2019: רכב חשמלי

מה חושבים נבחרי הציבור שלנו על רכבים חשמליים? ספויילר: אנחנו עדיין לא יודעים

 

לקראת הבחירות חשבנו שיהיה מעניין לברר האם למי שמתמודדים על קולנו יש מדיניות בתחום הרכב החשמלי, ואם כן – מהי. אז החלטנו לשאול.

שלחנו מייל למתמודדים החדשים ול-120 חברי וחברות הכנסת היוצאת.  שאלנו שאלה אחת פשוטה:

 

האם לדעתך הממשלה צריכה לעודד שימוש ברכבים חשמליים בישראל?

 

כדי לעודד אותם לענות הבטחנו שנפרסם אצלנו באתר ובדף הפייסבוק שלנו כל תגובה שלהם.

קיבלנו תשובות ספורות ממש ממי שמתחרים על הקול שלנו ומקפידים להגיד תחת מעט העצים שנותרו כאן שהם בעד מדיניות סביבתית ירוקה.

לא נעלבנו, אבל התאכזבנו. לתומנו חשבנו שזה יעורר הדים רבים יותר.

אבל, אנחנו נותרים נאמנים להבטחתנו ומפרסמים כאן את התגובות שכן הגיעו.

 


 

ראש וראשון תגובתו של שר האנרגיה, ד”ר יובל שטייניץ ממפלגת הליכוד.

נכון, השר שטייניץ התבטא לא פעם בשנים האחרונות בעד הצורך והחשיבות לקדם את התחבורה החשמלית בישראל. ללא ספק, תחת משרדו ראינו שמתחילים לעסוק בשאלות של מדיניות ומענים בתחום התשתיות.

עם זאת, בשטח השתנה מעט מדי. בוודאי ביחס להבטחות ולתקוות שנטעו בלבנו וביחס למדינות אחרות.

הדוברות במשרדו העבירה את המסר הבא:

“שר האנרגיה, ד”ר יובל שטייניץ,  הכריז על תוכנית 2030 להצלת מדינת ישראל מדלקים מזהמים שעיקרה הפסקת השימוש בפחם, סולר ומזוט בייצור חשמל, תחבורה ובתעשייה. בענף התחבורה, המטרה היא הפסקת צריכת מוצרי דלק מזהמים בתחבורה היבשתית ומעבר לשימוש בכלי רכב חשמליים וכלי רכב המונעים בגז טבעי דחוס (גט”ד). בהתאם לכך, החל משנת 2030 תיאסר כניסת כלי רכב לישראל המונעים בבנזין או בסולר, ו-100% מכלי הרכב החדשים בישראל יונעו בעזרת חשמל וגט”ד.

בנוסף, ערך המשרד סקר צרכנים בנושא ‘מוכנות, חסמים ומוטיבציה בקרב הציבור הישראלי בעניין המעבר לרכב חשמלי’, שקובע כי הציבור הישראלי מוכן לרכוש רכב חשמלי, אך זאת בהנחה שיהיו עמדות טעינה זמינות בחניית ביתו המשותפת ומקום עבודתו. מחקר נוסף של המשרד בנושא מדיניות פרישת עמדות הטעינה לכלי הרכב בחשמלי שבוצע באמצעות מוסד ‘שמואל נאמן’ ובשיתוף חברת הייעוץ ההולנדית EV CONSULT, מצא כי בשנת 2025 מכירות הרכב החשמלי יהוו עד כרבע ממכירות הרכב בישראל וכן, תהיה דרישה לכ-150 אלף עמדות טעינה פרטיות וכ-13 אלף עמדות טעינה ציבוריות.

על כן, מייצר משרד האנרגיה את התנאים האופטימליים לפיתוח שוק כלי הרכב החשמליים בישראל. בשלב הראשון, מוביל המשרד את הקמת תשתית עמדות טעינה ציבוריות, המגדילה למעשה את טווח הנסיעה האפקטיבי של כלי הרכב. במסגרת זו, הקצה המשרד 30 מיליון ₪ לצורך הקמת תשתיות טעינה לרכבים חשמליים וכבר התקבלו הצעות לכ-3000 נקודות טעינה לרכב חשמלי ברחבי הארץ. עמדות אלו יהוו את בסיס הטעינה הראשוני במרחב הציבורי (שאינו בבית הנהג), ויותקנו בכבישים מהירים, בשטחי רשויות מקומיות ובקניונים, חניונים, מוקדי ציבור ומקומות עבודה.”

 


 

משה פייגלין ממפלגת זהות היה הראשון לענות:

“שלום לכם. הממשלה לא צריכה “לעודד” ולא “לנהל”, היא רק צריכה להפסיק להפריע, להפסיק להתערב בפעולתו של השוק החופשי. זה יספיק כדי לגרום לכל מוצר כדאי-יותר להגיע ארצה ולהחליף מוצרים כדאיים-פחות.”

 


 

– ח”כ אורי מקלב ממפלגת יהדות התורה ענה באמצעות עוזרו הפרלמנטרי:

“התשובה בודאי חיובית.

ח”כ מקלב בתפקידו כיו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה העלה לסדר היום במגוון הדיונים שקיימנו את החשיבות, וכך נפעל בע”ה בעתיד.”

 


 

– ח”כ מירב בן ארי ממפלגת כולנו:

“בוודאי, חייבים לעודד את הנושא”

 


 

באיחור קיבלנו גם תשובה מהצוות של ח”כ אילן גילאון בשם מפלגת מרצ:

שלום רב,
אנו מצטערים על העיכוב במענה.
ח”כ אילן גילאון וסיעת מרצ תומכים בקידום פתרונות של אנרגיה ירוקה ומתחדשת על פני אנרגיה מזהמת.
בהתאם לכך אנו תומכים בפיתוח תעשיית רכבים חשמליים וסבסוד אמצעי תחבורה ירוקה ובכך בהרחבת פתרונות התחבורה הציבורית בישראל.
ח”כ תמר זנדברג, פעלה אשר כיהנה בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת הקודמת, פעלה רבות בנושא במסגרת חברותה בועדה הנ”ל.
אנו נמשיך לפעול בנושא גם בכנסת ה-21.

 


אנו מודים מאד לנבחרים שהגיבו ומאחלים להם הצלחה.

‏4 תגובות

  1. עמוס בירן ב- 09/06/2019 בשעה 9:33 am

    מה שמעניין בתגובת שר התשתיות שהתכנית שלו עוסקת ב 2030 רק אז משרד התשתיות רואה סיום השימוש בפחם ונפט את הגז המזהם באותה מידה הס מלהזכיר.

  2. יעקב נ ב- 23/05/2019 בשעה 11:46 pm

    צריך מייל נוסף שישלח היום, אחרי הבחירות, לנבחרי הציבור, בו נבקש מהם שיפעלו למען תכנית עם לו”ז ברור לעמדות טעינה-מהירה ציבוריות ברחבי הארץ, שהם כיום המחסום הפסיכולוגי הראשון שעומד בפני מי שחושב על רכישת רכב חשמלי. אין כיום רכב חשמלי שיכול לנסוע הרבה מעבר ל-200 ק”מ וגם אם היה – זמן ההטענה הגבוה מעורר רתיעה. מעבר לנושא המיסוי, לנושא “עידוד הממשלה” וכל זה – דבר ראשון: עמדות טעינה! מהירות! בכל מקום בארץ! נשמח להיות חלק מההצלחה בכך. בהצלחה!

  3. דורון הרץ ב- 21/05/2019 בשעה 12:52 pm

    המגמה העולמית היא של מעבר לרכבים חשמליים וזה יקרה. יחד עם זאת מאוד חשוב מה נבחרי הציבור חושבים כי להם השפעה על קצב חדירת הרכבים החשמליים. לכנסת ולממשלה יש יכולת מאוד גדולה להשפיע על התהליך אם בהחלטות על מיסוי וכן ביצירת תשתית מתאימה.

  4. דורון כהן ב- 09/04/2019 בשעה 2:05 pm

    אין גורם כלשהו שיכול לעצור את המעבר להנעה חשמלית! מגמה גלובלית שהתחזקה אחרי ארוע דיזלגייט ולכן ממש לא מעניין מה חושבים נבחרי הציבור.

השאר תגובה