ציי רכב חשמלי: הדבר הנכון הבא

ציי רכב חשמלי

יצרני הרכבים מגבירים את המאמץ להיענות לדרישה הגוברת לציי רכב חשמליים, ידידותיים לסביבה, שיתאימו למדיניות האקלימית המחמירה וגם יוזילו עלויות לבעליהן

 

מנהלים של  ציי רכב תמיד מחפשים אחר דרכים חדשות להוזיל עלויות עבור החברה. זהו חלק בלתי נפרד מעבודתם.

בשנים האחרונות עומדת בפניהם דרך חדשנית וירוקה להפחית את צריכת הדלק ואת זיהום האוויר באמצעות שימוש מיטבי באנרגיות מתחדשות – הצטיידות ברכבים חשמליים.

 

זהו מעבר טבעי, ומתבקש. מחירי הדלק מאמירים ועלויות האחזקה של מכוניות בעירה פנימית תמיד היו גבוהות ואינן הופכות זולות יותר עם השנים. תקנות וחוקים עירוניים כנגד זיהום אוויר הולכות ומתגבשות בערים גדולות בכל רחבי העולם. יותר ויותר ממשלות במדינות מפותחות, ומתפתחות, מעודדות את המעבר לתחבורה המבוססת על אנרגיות מתחדשות.

 

המגמות הללו משתקפות היטב גם בסקר עולמי שפרסמה לאחרונה קבוצת רנו-ניסאן-מיצובישי. הסקר בחן את עמדתם של בעלי עסקים קטנים למעבר לציי רכב חשמלי.

על הסקר השיבו 3,257 בעלי עסקים קטנים ברחבי העולם המחזיקים בצי של כ-50 מכוניות. התוצאות מראות שהמעבר הוא רק עניין של זמן:

  • 20% מן המשיבים דיווחו כי הם מאמינים שיעשו את המעבר בחמש השנים הקרובות
  • כ-30% סבורים שיעשו זאת תוך 10 שנים
  • כ-16.5% מאמינים שזה יקרה תוך 20 שנה

93%  מהם דיווחו שההיבט הסביבתי “חשוב מאוד” עבורם בשיקול של בחירת רכב לצי של החברה.

בד בבד עם תוצאות הסקר, הקבוצה מדווחת גם על עלייה נמשכת במכירות של רכבים מסחריים קלים (LCV’s). נכון לתחילת 2019 עמדו המכירות על שיא ארגוני של כמעט 2 מיליון יחידות. רנו-ניסאן-מיצובישי אף הודיעה שעד 2022 כל הוואנים של הקבוצה יהיו חשמליים.

 


 

איך הופכים את צי הרכב לחשמלי?

מחירן של המכוניות החשמליות צפוי לרדת בשנים הקרובות, עם הירידה במחיר הסוללות (המרכיב היקר ביותר ברכב חשמלי).

כיום, ההוצאה על רכישת הרכבים החשמליים עדיין גבוהה ברוב המקרים לעומת רכישת רכבי בעירה פנימית. עם זאת, למרות ההוצאה הגבוהה בנקודת הפתיחה, עלויות האחזקה הנמוכות משמעותית לאורך זמן מאזנות במהירות את מחיר הרכישה.

לכן, בטווח הארוך, מכוניות חשמליות הן בעלות פוטנציאל להוזלה משמעותית של ההוצאה.

 

אמנם, עבור רוב החברות, חשמול כל צי הרכב הקיים, בבת אחת, דורש הון רב ואיננו אפשרות אמיתית. יחד עם זאת, בהחלט אפשר להחליף באופן הדרגתי את הצי או לקבל החלטה אסטרטגית להחליף אחוז מסוים מן הרכבים, או לרכוש רכבים חשמליים עבור צרכים מוגדרים של החברה (למשל: רק נסיעות עירוניות או רק נסיעות בין עירוניות).

 

שאלות חשובות לפני שמחשמלים את הצי

ככלל, ישנם שלושה אזורי אי ודאות הקשורים בחשמול צי הרכב של החברה שמטרידים מנהלי ציי רכב:

  1. זמן: האם מכוניות חשמליות ינגסו יותר זמן מסדר היום העמוס ממילא של מנהל צי הרכב? כמה זמן יידרש לצורך הדרכה מכנית ותפעולית של הרכבים?
  2. כסף: האם המעבר למכוניות חשמליות מצוי בגבולות התקציב? האם ייחסך מספיק כסף בדלק כדי לפצות על ההשקעה הכרוכה במעבר?
  3. ידע: איזה תשתית טעינה העסק יצטרך? האם צי רכב חשמלי יענה על הצרכים של העסק? איזה רכב חשמלי הכי מתאים לעסק?

 

סימולציית נתונים

כמובן, אין “תשובות נכונות” לשאלות האלו.

כל עסק, כל רשות עירונית, כל משרד ממשלתי יענו עליהן אל מול הנתונים שלהם. החשב ומנהל הצי של החברה יוכלו לדעת מהן ההוצאות על דלק כיום וכמה ממנו צריך להיחסך לפני שההשקעה ברכבים חשמליים תהיה כדאית:

  • האם נכון יותר לעסק לעבור לרכב חשמלי מלא או היבריד פלאג-אין
  • בכמה יעלו הוצאות החשמל
  • אילו הטבות מס העסק יקבל כתוצאה מן המעבר
  • מה יהיו הוצאות האחזקה וכמה גבוהות או נמוכות הן יהיו ביחס למה שהעסק מוציא היום.

 

כדי לקבל מושג, הדבר הכי חשוב עבור מנהל הצי לדעת הוא כיצד משתמשים ברכבים שבבעלות החברה היום. נתוני מדויקים על נסועה ועל הוצאת הדלק חיוניים כדי להתחיל לשקול את המעבר:

  • איזה מרחק עושות המכוניות ביום?
  • מה ההוצאה על דלק?
  • ועל תחזוקה?
  • כמה זמן הן חונות?
  • כמה עמדות טעינה צריך יהיה להתקין כדי להטעין את הרכבים במהלך הלילה?
  • האם לרכבים יש איפה להטעין את הסוללה במהלך היום, במידת הצורך?

 

כדי לענות על השאלות האלו אפשר לעשות סימולציה בעזרת תוכנות שקיימות כיום בשוק, המסייעות להעריך את כדאיות המעבר.

 

מעניין לציין שנתונים שנאספו בארצות הברית מראים שניצול נכון של צי חשמלי הוא מיומנות נרכשת. על פי הנתונים הללו, עסקים שהופכים את צי הרכב שלהם לחשמלי אינם מנצלים אותם מספיק.

בדיקה של כמעט 3,500 מכוניות חשמליות שפועלות בציי רכב מראה שהן נוסעות בממוצע רק 36 קילומטרים ביום. אם אתם מתכוונים לשלב רכב חשמלי בצי שלכם, כדי למקסם את ההשקעה שלכם, אתם מוכרחים לדאוג לכך שהוא ינוצל במקסימום היכולת שלו.

 


 

מנהיגות סביבתית עולמית לתחבורה חשמלית

יוזמות לפיתוח ציי רכבים חשמליים בעולם

ויש גם מי שעובדים בחשמול ציי רכב גדולים מטעמים סביבתיים גרידא, ללא קשר לצמצום העלויות.

יוזמת EV100 הוא מיזם עולמי שמובילה The Climate Group – מלכ”ר בינלאומי שפועל מאז 2004 כדי להאיץ את הפעולה העולמית בתחום האקלים.

על פי נתונים שמציגה הקבוצה, מגזר התחבורה אחראי ל-23% מפליטות גזי חממה מאנרגיה. ברור אם כן שתחבורה חשמלית היא פתרון יעיל וחיוני בדרך לצמצום טונות רבות של גזים מזהמים, כמו גם זיהומי אוויר ורעש אחרים.

 

EV100 הוא מיזם אחד מתוך רבים אחרים שמובילה הקבוצה. מטרתו להאיץ את החשמול של ציי רכב מסביב לעולם ולהפוך את הרכבים החשמלים ל”נורמלי החדש” עד 2030.

נכון להיום, המיזם מאגד 35 חברות מסחריות ברחבי העולם שמחויבות למעבר לרכב חשמלי או היברידי פלאג-אין.

 

על פי האנשים שמאחורי המיזם, חצי מהמכוניות על הכבישים כיום הן בבעלות מסחרית ועל כן חיוני שאת המהפכה החשמלית יובילו חברות עסקיות.

 

הטיעון של המיזם הוא כפול:

פעם אחת, המעבר של ציי רכב כה גדולים לתחבורה חשמלית יפחית באופן ניכר פליטות תחבורה מזהמות. פעם שנייה, מכיוון שמדובר במספרים גדולים מאוד, דרישה של החברות האלו לתחבורה חשמלית תסייע מאוד בהגברת הביקושים ותאיץ את המעבר של השוק כולו לחשמל. כך מכוניות חשמליות יהפכו להיות זמינות לכל, ומהר יותר.

 

דוח של מיזם EV100 שפורסם לאחרונה מדווח על מספרי ענק:

  • מחזור המכירות של כלל החברות שהתחייבו לחשמל את צי הרכב שלהן עומד על חצי טריליון דולר.
  • 23 מהחברות השותפות במיזם התחייבו לרכוש 145,000 מכוניות חשמליות עד 2030.
  • חברת הליסינג הבינלאומית Leaseplan שפועלת ב-32 מדינות, התחייבה לחשמל את צי הרכבים של העובדים שלה עד 2021 ואת צי מכוניות הליסינג שלה – 1.8 מיליון רכבים – עד 2030.
  • עד כה, המיזם הצליח להביא חברות להתחייב ל-2 מיליון רכבים חשמליים שיסעו על כבישי העולם עד 2030.

 

רוב החברות במיזם היום עלומות לישראלי הממוצע, אבל כן אפשר למצוא שם, למשל, את קבוצת IKEA שכבר היום חלק ממשאיות התובלה שלה הן חשמליות ובלפחות מחצית מסניפיה בעולם אפשר למצוא כבר כיום עמדות טעינה.

עוד אפשר למצוא שם את הדואר השוויצרי, הדואר האוסטרי הבנק של הודו, יוניליבר ואייר ניו-זילנד.

 

יוזמה אחרת, אך באותה הרוח, פועלת בבריטניה. Go Ultra Low – פרי שיתוף פעולה בין הממשלה לתעשיית הרכב הבריטית – מקדמת החלפה של לפחות 5% מצי הרכבים של עסקים קטנים וארגונים אחרים כגון רשויות מקומיות, אוניברסיטאות, שירותי כבאות אש ועוד.

 

גם בארצות הברית יצאה לדרך לפני כשנתיים יוזמה של 30 ראשי ערים ברחבי המדינה שנושא האקלים נמצא גבוה בסדר העדיפויות הציבורי שלהם – Climate Mayros. אלו התאגדו יחד לטובת הוזלת עלויות רכישה של ציי רכב חשמלי עבור העיריות שבראשן הם עומדים והקמת תשתיות טעינה.

 

ציי רכב חשמליים אחרים

מעבר לשתי היוזמות הגדולות האלו, אפשר למצוא יותר ויותר חברות עסקיות וציבוריות מכריזות על מעבר לצי רכב חשמלי. בין החברות הללו אפשר למצוא את:

  • חברת החשמל הגדולה בבריטניה – UK Power Networks – מחשמלת את צי המכוניות שלה באזור לונדון. במסגרת המהלך הזה, החברה התקינה 27 עמדות טעינה, שש מהן יפעלו על אנרגיה סולארית.
  • חברות הדואר במדינות ברחבי היבשת, מצטיידות ברכבים חשמליים: הדואר הצרפתי רכש לא פחות מ-7,000 Renault Kangoo Z.E; הדואר הנורבגי רכש כ-300 רכבים חשמליים; הדואר הספרדי כ-70 ואפילו הדואר בסלובניה רכש כמה רכבים חשמליים.
  • הדואר הבריטי השיק לאחרונה משאיות חשמליות מעוצבות וחמודות שנעות בין מרכזי החלוקה של הדואר בלונדון.
  • וכמובן, אי אפשר להתעלם ממהפכת האוטובוסים החשמליים שמחשמלת ציי אוטובוסים ברחבי העולם, כרגע בעיקר בסין.

 

ציי רכב חשמלי בישראל

אצלנו, איך לומר, עוד לא.

פה אצלנו השוק עדיין נאבק בחסמים פוליטיים וכלכליים בדמותם של שחקנים עתירי כוח וממון שמונעים את החדירה של מכוניות חשמליות לשוק הפרטי. שלא לדבר על השוק המסחרי והציבורי.

ההפסד, כולו שלנו.

מפסידים, אגב, גם מי שמרוויחים ממכוניות בעירה פנימית מכיוון שאת האוויר המזוהם נושמים כולנו.

‏2 תגובות

  1. אברהם גרוס ב- 25/03/2019 בשעה 11:36 am

    במדינת ישראל שאחוז תקציב המדינה בנוי בעיקר ממיסוי מכוניות וכמובן ממיסוי הדלק איך המדינה תפצה את עצמה מהפסדי מיליארדים של שקלים במעבר מסיבי לרכב חשמלי? לא נראה לי שמשרד האוצר יוותר על המיליארדים האלו
    וימצא שיטה למסות את השימוש בחשמל ברכב ואז לא יהיה כל כך משתלם לקנות רכב חשמלי

    • Plugged In ב- 26/03/2019 בשעה 4:17 am

      לצערינו זה כנראה נכון.
      ידוע לנו שאבדן הכנסות ממיסוי הוא נושא שדנים עליו גם במדינות האיחוד האירופי, אך שם טרם נקבע מס חלופי (נסועה, גודש או אחר) לרכבים חשמליים.

      בארה”ב מספר מדינות הטילו מס על נסועה של רכבים חשמליים. ההסבר הוא שיש צורך בנשיאה בעלויות תחזוקת הכבישים עליהם נוסעים כולם. בחלק מהמדינות עלותו המשוקללת של מס הנסועה הזה גבוהה יותר מהמס על הדלק, אך מדובר מיסוי בשיעור נמוך משמעותית בהשוואה לבלו בארץ. תמריצים אחרים הופכים את החלופה החשמלית לאטרקטיבית למרות המס.

השאר תגובה