3 פיצ׳רים שאנחנו אוהבים במיוחד בניסאן ליף שלנו

ניסאן ליף

ניסאן ליף הוא הרכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם כיום. חסכוני בכסף, ידידותי לסביבה, נטול מיסים – הכל נכון

אבל שימו לרגע את כל זה בצד. שימו בצד גם את כל השאלות האסטרטגיות כבדות המשקל על עתיד שוק הרכב הישראלי, על תשתיות טעינה ועל רגולציה.

בסוף בסוף, בשורה התחתונה, הליף החשמלי שלנו הוא פשוט רכב נעים ונוח במיוחד לנהיגה ולנסיעה.

 

הנה שלושה פיצ׳רים שאנחנו אוהבים בליף במיוחד.

1. אתגר העץ (Eco Indicator)

ניסאן ליף Eco Indicatorבעצם, בכל נהיגה על הליף שלנו ניצב בפנינו אתגר העץ. מהו העץ? ומה האתגר?

העץ הוא חיווי על לוח המחוונים – או, אם תרצו, סוג של ציון – שהרכב נותן לנו על אופן הנהיגה שלנו. ככל שהנהיגה שלנו יעילה וחסכונית יותר כך מתווספים עוד ועוד ענפים עד שהעץ הופך להיות שלם, ואז מתחיל לצמוח לצדו עץ חדש. האתגר הוא לנהוג בצורה כלכלית ומותאמת, כזו שמנצלת את הסוללה בצורה אופטימלית, כדי לזכות בכמה שיותר עצים. כמה? האמת, לא יודעים מה מקסימום העצים שאפשר לאסוף במהלך נסיעה. אנחנו הגענו הכי הרבה לארבעה עצים במהלך נסיעה אחת.

כמובן, אם הנהיגה בזבזנית באנרגיה ולא יעילה – לא יצמח שום ענף.

 

ומשעה שיש אתגר, ברור שמתחילה גם תחרות:

״כמה עצים הצלחת לעשות מנקודה x לנקודה y?״

״אחד וחצי.״

״זהו? אני עשיתי את אותה דרך וקיבלתי כמעט שלושה.״

וכמובן שיש גם אתגר אישי. להצליח להשלים יותר עצים בנסיעות שגרתיות – מהבית לעבודה, למשל. או מהבית שלנו לבית של סבא וסבתא.

 

אחד הבונוסים של נהיגה ברכב חשמלי היא התפתחות של מודעות לאופן הנהיגה ולמידת בזבוז האנרגיה. כשנהגנו על מכונית רגילה לא ממש העסיקה אותנו השאלה איך סגנון הנהיגה שלנו משפיע על צריכת הדלק, כי הדלק זמין בכל מקום וכשהוא נגמר – מממלאים עוד. למרות שברור שגם כאשר מדובר על רכב עם בנזין אפשר לנהוג בצורה חסכונית יותר. אבל כאשר מדובר על רכב חשמלי (ובמיוחד בישראל, הלוקה בתשתית טעינה), זה פחות מובן מאליו שתוכלו להטעין את האוטו בכל קרן רחוב. לכן הניטור של מד הסוללה לאורך הדרך הוא משמעותי כדי שתוכלו לתכנן בצורה יעילה את הנסיעה שלכם.

 

בפוסט 10 שאלות (ועוד שאלה) על רכב חשמלי כתבנו מה משפיע על החיים של הסוללה של הניסאן ליף. בין הגורמים המשפיעים ביותר על הסוללה אפשר למנות את המהירות, תוואי הדרך, מזג האוויר, בקרת אקלים, האצות מרובות וכן הלאה. הפיצ׳ר של העץ מאפשר לנו ללמוד תוך כדי תנועה עד כמה הנהיגה שלנו חסכונית ומאפשרת לנו גם להציב לעצמנו יעדים לשיפור.

מה שעוד ברור זה שהמיומנות הזו של חיסכון באנרגיה שתרכשו בזמן שתנהגו על רכב חשמלי, היא רלוונטית באותה מידה גם לרכב רגיל. לכן, אם יש לכם שתי מכוניות – אחת חשמלית והשניה רגילה – אנחנו בטוחים שבעקבות הנהיגה על הרכב החשמלי גם צריכת הדלק שלכם תרד. פשוט כי תתחילו לנהוג חכם יותר.

 


 

2. ניצול מיידי של אנרגיה נטענת (Instant energy economy)

זה אמנם נשמע די משעמם, אבל האמת היא שזה פיצ׳ר ממש מגניב.

כבר סיפרנו בפוסט על חרדת הטווח שבירידות הסוללה של הניסאן נטענת. אם הירידה נמשכת מספיק זמן תוכלו להבחין שמד האחוזים במכונית ממש עולה תוך כדי נסיעה – ללא ספק אחד החיוויים המשמחים בזמן נהיגה על רכב חשמלי.

 

בתום הירידה הליף חוזר להשתמש באנרגיה של הסוללה. אבל, כעת הרכב משתמש באנרגיה שהוא צבר בירידה כדי להתקדם. ומכאן השם של הפיצ׳ר הזה – Instant energy economy.

באמצעות גרף דינמי, הליף מודיע כמה אנרגיה נצברה בסוללה תוך כדי נהיגה (מה שנקרא regenerated energy). בירידות הערך של הגרף עומד על המקסימום והוא ממשיך להציג את ערך המקסימום כל עוד הרכב משתמש באנרגיה המחודשת שהסוללה צברה בירידה. כך אפשר לא רק לחסוך באנרגיה של הסוללה, אלא ממש לדעת עד לאן הגענו בזכות האנרגיה שנטענה תוך כדי נסיעה.

 


 

3. טיימר טעינה (Charging Timer)

Charging Timer טיימר טעינהצרכי הנהיגה שלנו קבועים יותר או פחות. ברוב הימים הרכב מוגדר לטעינה של 80% מהספק (גם כדי להאריך את חיי הסוללה גם כי זה לגמרי מספיק לנו ביום-יום) אבל מעת לעת, אם יש לנו כמה פגישות ביום אחד או אם אנחנו נוסעים קצת יותר רחוק מבדרך כלל,  אנחנו זקוקים לסוללה שטעונה לגמרי – 100%.

את אחוז הטעינה אפשר לקבוע מראש לכל ימות השבוע. למשל, ראשון, שני ורביעי הסוללה תיטען על  100% ואילו בימים שלישי, חמישי, שישי ושבת על 80%.

כמובן, אפשר לקבוע בכל שבוע מחדש את הגדרות הטעינה או לשנותן מדי יום. על פי הצורך.

 

באותו אופן, בניסאן ליף אפשר לקבוע שעות קבועות לטעינה. אנחנו, כמו רוב האנשים, טוענים את הסוללה במהלך הלילה. יותר בריא לסוללה להיטען כשהטמפרטורה נמוכה, זה פחות מפריע למשק החשמל של הבית ובמקומות שבהם קיימים תעריפי חשמל שונים לאורך היממה זה גם יותר זול. המטען של הליף שלנו מוגדר כך שיסיים לטעון את הסוללה ב-6:00 בבוקר, מדי יום.

גם כאן ניתן להתערב בהגדרות ולשנות אותן בכל רגע, על פי הצורך.

 

מודים, היו לנו כמה פספוסים עם ההטענה האוטומטית. היו בקרים שהתעוררנו לסוללה לא טעונה. לא תמיד זה מתקבל בהבנה וחיוך (בדרך כלל זה מתקבל בכעס ועצבים, אם להודות על האמת). חייבים אבל לומר מייד, בכל פעם שהתפספס משהו זה היה כתוצאה מטעות שלנו, לא של הליף – לא שמרנו את השינויים בהגדרות, לא חיברנו כמו שצריך את המטען או סתם היינו בטוחים שהרכב מוגדר לטעון על 100% אבל הוא בעצם היה מוגדר לטעינה על 80%. מה שנקרא, טעויות אנוש. נגדן יש מעט מה לעשות.

 

יישומון שפיתחנו עוזר לנו להתגבר על זה ולנטר את כל המידע של המכונית בענן – מהטלפון או מהמחשב. אפשר לראות חלק מהמידע הזה בפוסט על עלויות הטעינה של הניסאן ליף שלנו.

 


 

 

נשמח לתגובות ושאלות מכל סוג.
ואם גם אתכם זה מעניין, כתבנו פוסט על סוגיות שכדאי לברר לפני שקונים רכב חשמלי.

השאר תגובה