מסכמים שנה באוויר ומתרגשים לשתף בחדשות

מסכמים שנה

מה למדנו במהלך השנה האחרונה, מה שמחנו לגלות ולאן אנחנו רוצים להמשיך ולהתגלגל מכאן

 


 

העמקת ההיכרות עם עולם הרכב החשמלי

עברה קצת יותר משנה מאז שהתחלנו לכתוב את הבלוג שלנו – Plugged-In – על רכבים חשמליים, סוללות וחרדות מטווחים.

במהלך השנה הזו הבנו שכתיבת הבלוג היא דרך נהדרת עבורנו ללמוד לעומק את עולם הרכב החשמלי, על היבטיו המגוונים כל כך – מגמות בעולם, המצב בישראל, היבטים טכניים של יכולות הסוללה, שאלות של אתיקה ויחסי שכנות, זכויות אדם, עמדות טעינה, הסיפור המרתק והייחודי של טסלה, זיהום אוויר ומה לא. למדנו המון.

 

ראינו איך העולם הזה משתנה לנגד עינינו ואיך מה שהיה עקב אכילס המרכזי של רכבים חשמליים – קיבולת הסוללה – הפך להיות כמעט non-issue.

זה לא שהכל דבש ואין אתגרים אחרים הקשורים ברכבים חשמליים – המירוץ אחר קובלט וזכויות האדם שנרמסות בדרך, השימוש באנרגיה מזהמת להפקת חשמל, סוגיית המיחזור – הם שלושה אתגרים בולטים כאלו.

יחד עם זאת, אי אפשר שלא לקחת לתשומת הלב את התרומה העצומה לבריאות של כולנו שהיא תוצאה של הפחתת פליטות מזהמות. האוויר המזוהם הורג אותנו. פשוט כך.

 


 

קהילה גדלה

במקביל לכתיבה ולקריאה ולצפייה, הבנו עוד משהו. הבנו שמעבר לדרך מעניינת ללמוד על עולם הרכב החשמלי, הבלוג הוא פלטפורמה בשבילנו כדי להיות בקשר עם המון אנשים שרכבים חשמליים קרובים לליבם. הרבה יותר אנשים ממה ששיערנו כשיצאנו לדרך.

 

העובדה היא שיש מעט מאוד מכוניות חשמליות על הכבישים.
כל כך מעט שכל פעם שאנחנו רואים רכב חשמלי על הכביש, אנחנו צוהלים. פעם אחרונה שמישהו ספר, היו 700 מכוניות חשמליות. היום, עם כניסתם של דגמים חדשים, יש בטח קצת יותר, לא יודעים בדיוק כמה. זה עדיין ברמת הקוריוז.

 

אבל, בזכות הבלוג, הבנו שמתחת לפני השטח יש איזו תזוזה.
גילינו שיש קהילה לא קטנה של אנשים שמחפשת מידע, ששוקלת ברצינות לרכוש או לייבא רכב חשמלי, שמבררת איפה אפשר למצוא עמדות טעינה, שמתלבטת האם ואיך להתקין עמדת טעינה בחניון הבית הציבורי. בזכות הבלוג הבנו שהקהילה הזו מונה הרבה יותר אנשים ממה שהעזנו לדמיין. מספר הנכנסים לבלוג עולה בהתמדה בחודשים האחרונים ובהתאמה גם מספר הפונים, השואלים, המבקשים עצה.

 


 

מתגלגלים קדימה – המאיץ ליזמות חברתית-סביבתית בירושלים

כל זה נתן לנו את האומץ לעשות את הצעד הבא ולעבור מעולם המילים לעולם המעשים. כבר מזמן הבנו שבישראל, בניגוד למקומות אחרים בעולם,

מהפכת הרכב החשמלי נעה מלמטה למעלה ולא מלמעלה למטה.

 

אז עשינו מעשה ולפני כמה חודשים הצטרפנו למאיץ ליזמות חברתית-סביבתית בירושלים – האביטוס.
המאיץ, כדרכם של מאיצים, עזר לנו לדחוף את המיזם שלנו לשלב הבא. בזכות המאיץ למדנו על החיה ההיברידית המכונה עסק-חברתי, ודברים החלו להתחבר. ממפגש למפגש, חלום שנראה רחוק ובלתי מושג – פיתוח פלטפורמה לניהול משק האנרגיה הביתי – החל לקרום עור וגידים. במהלך חודשי הלימוד במאיץ פיתחנו מודל כלכלי מצד אחד, ויצאנו לפיילוט עם מספר נסיינים מצד שני.

 

ובשבוע שעבר, בערב סיום המאיץ, התרגשנו מאוד כשהמיזם שלנו זכה במקום הראשון.

 

אנו רוצים להודות מאד לגופים אשר לוקחים חלק במאיץ:

האביטוסההאב לקיימות עירונית בגן הבוטני.

תחום קיימות חברתית, אגף חברה – עיריית ירושלים.

מט”י ירושלים – מרכז טיפוח יזמות (ע”ר).

מינגההזירה לעסקים חברתיים.

 

וכמובן, למיזמים האחים שלנו מהמאיץ:

 


 

עכשיו, עם הפנים קדימה, אנחנו ממשיכים לגלגל את המהפכה ונשמח מאוד להמשיך להיות בקשר – באמצעות הבלוג, באמצעות הדף בפייסבוק, חשבון הטוויטר ובערוצים אחרים.

נשמח שגם אתם תמשיכו לשתף כדי שיחד נגדיל עוד את מספר האנשים שיודעים.

‏2 תגובות

  1. איציק אורגד ב- 24/07/2019 בשעה 9:48 am

    רציתי לקנות ניסן ליף מסניף ניסן רעננה. בתחילת ינואר אמרו לי שיגיע בחודש מאי ועלי להזדרז ולהרשם.
    היום כבר חודש יולי והסוכנים שכחו בכלל מכל עניין הרכב החשמלי. לא הגיע…נכן שהבטחנו אבל זה לא תלוי בנו.ועוד כל מיני תשובות הזויות.
    עוד בחודש ינואר שנה זו אמרתי לסוכנים ברעננה שנערי האוצר לא כל כך מתלהבים מכניסת רכב חשמלי ויערימו קשיים רבים,יטילו מיסים גבוהים כדי להוציא לאנשים את המיץ והאוויר מהריאות.
    בקיצור זה כבר לא כדאי כלכלית,לא בישראל.
    תהיה בעיה רצינית ברגע שיימכרו בארץ 10000 רכבים חשמליים,אין עמדות טעינה זמינות וידועות.כמה יעלה ביטוח מקיף.האם תהיה חובה לעשות טסט שנתי.האם אהיה מחוייב לבוא פעם בשנה למוסך לביקורת שנתית כביכול לטיפולים מלבד הטסט שתעלה הון כסף.מה עלות החלפת מצברים כי איכותם יורדת עם השנים.
    בקיצור,נערי האוצר לא ייתנו לזה לקרות.תפקידם הוא למרר את חייהם של האזרחים,לייאש אותם,בקיצור זה יהיה אוטו לעשירים בלבד.
    חבל מאוד מאוד,בחודש אוקטובר הקרוב מועד החלפת הרכב שלי (נכה צהל)אאלץ לחזור לבנזין.
    החשמלית הולכת לעלות הון תועפות,אוטו שני במשפחות עשירות.

    • Plugged In ב- 24/07/2019 בשעה 11:54 am

      שלום איציק, מבינים היטב את התסכול שלך.
      בכל מדינה בה רכבים חשמליים פורצים ומעלים את איכות חיי האזרחים, זה הודות להכוונת השלטון והרשויות – ומתוך תמריצים כלכליים.
      בישראל זה יבוא מלמטה – מאיתנו.
      בעלי האינטרסים הסוטרים יכולים רק לעכב את המהפכה. לא למנוע אותה.
      ניסאן ליף הגיעה ממש לפני כמה ימים לסוכנויות – אך בכמות קטנה ובמחיר של כ 160 אלף ש”ח.

השאר תגובה