טסלה למתחילים: אבני דרך בפיתוח המכונית החשמלית הנחשקת

היא עדיין צעירה אך כבר מציתה את הדמיון ומשגעת את עולם הרכב. החברה שווה ביליוני דולרים ונחשבת לאחת המכוניות האהובות בארצות הברית. בשש השנים האחרונות זינקו מכירות החברה שם מ-20,000 מכוניות בשנה למספר זהה – בחודש. אז מה הסיפור? ומתי תהיה טסלה בישראל?

איך הכל התחיל?

למרות שטסלה מזוהה עם דמותו האניגמטית משהו של אילון מאסק, הוא לא האבא הרשמי שלה. טסלה באה לעולם בשנת 2003 על ידי היזמים האמריקאים, המהנדסים והחברים מרטין אברהארד ומארק טרפנינג. הם קראו לחברה שהקימו על שמו של הממציא הסרבי-אמריקאי ניקולה טסלה.

אברהארד וטרפנינג שאפו לפתח רכב ספורט חשמלי ובימים הראשונים, כאשר חיפשו מקורות מימון לפיתוח, התגייס לעזרתם תורם אחד גדול במיוחד – מייסד PayPal, אילון מאסק, ששם על השולחן יותר מ-30 מיליון דולר. ב-2004 הוא כבר היה יו”ר החברה.

 

הטסלה רודסטר

טסלה רודסטר
IFCAR [Public domain]

ב-2008 הושק הרכב החשמלי הראשון של החברה – ה-Roadster. על פי נתוני החברה, האוטו הזה יכול היה לנסוע כמעט 400 ק”מ בין טעינות, טווח חסר תקדים באותם ימים פרה-היסטוריים. בנוסף, כך על פי מבחני החברה, הרכב האיץ מ-0 ל-100 קמ”ש בפחות מארבע שניות ויכול היה להגיע למהירות של 200 ק”מ בשעה. כלומר, הוא התנהג דומה מאוד לרכבי ספורט בעלי מנוע בעירה רגיל.

 

כמובן, בניגוד למכוניות הרגילות, הרודסטר לא פלט גזים מזהמים בזמן הנסיעה. וגם, הסוללה שלו היתה עשויה מלית’יום-יון ואפשר היה להטעין אותה מכל שקע סטנדרטי בקיר. כמובן, זו היתה הסוללה הראשונה בהיסטוריה של הרכב התעשייתי שהיתה עשויה מהחומר הזה. הבעיה המרכזית של הרודסטר היתה המחיר שלו. למרות הטבת מס בשווי 7,500$ הוא עדיין עלה מעל 100,000$ מה שכמובן הפך אותו לרכב יוקרה.

 

ב-2008, בעקבות שינויים פרסונליים בצמרת החברה, אילון מאסק הפך להיות המנכ”ל. בשלב הזה, הוא כבר השקיע כ-70 מיליון דולר מכספו הפרטי בחברה. בשנת 2010, בתום הנפקה ראשונה לציבור, החברה גייסה 226 מיליון דולר. זו היתה חברת הרכב הראשונה שנסחרה בבורסה מאז חברת פורד, באמצע המאה הקודמת.

 

דגמי טסלה החדשים

כעבר זמן לא רב הופסק ייצור הרודסטר והחברה הפנתה את כל משאביה לפיתוח מודל חדש – Model S. ברכב החדש אפשר היה לבחור בין שלושה טווחים (בין 380 ל-480 ק”מ בין טעינות). הדגם עם הסוללה החזקה ביותר היה זהה בביצועים שלו לרודסטר הישן והטוב. אך לעומתו, הסוללה התמקמה כעת מתחת לרצפת הרכב וכך העניקה לו מקום אחסון רב יותר מקדימה וגם שיפר את ביצועי הרכב. המודל S היה רכב היוקרה החשמלי הראשון מסוג סדאן.

ב-2010 ענקית הרכב טויוטה משקיעה בטסלה ומאפשרת לה כך לרכוש מפעל לייצור מכוניות בקליפורניה.

 

ב-2012 טסלה החלה להציב תחנות טעינה מהירות – Superchargers – בכל רחבי ארצות הברית ואירופה. התחנות תוכננו כך שהטעינה תתבצע במהירות וכצ’ופר – היא גם חינמית עבור בעלי הטסלות.

 

ב-2013,  על סיפה של פשיטת רגל, גוגל היתה קרובה מאוד לרכישת החברה הקורסת. אבל אז, לראשונה מאז הנפקתה, טסלה דיווחה על רווחים בסוף הרבעון הראשון של השנה. השיחות עם גוגל הגיעו לקיצן.

 

ב-2015 הושק מודל X – רכב קרוסאובר שהגיע לטווח של 475 ק”מ בין טעינות והיה בו מקום לשבעה נוסעים. דרישה מצד הקהל לרכב עממי יותר הובילה ב-2017 להופעתו של מודל 3. רכב בעל ארבע דלתות שתומחר רק ב-35,000$.

 

במרץ 2019 הציגה טסלה את הרכב הבא שלה – מודל Y. רכב בעל מרכב מוגדל המאפשר מקום ל7 נוסעים.

 

גיגהפקטורי – המפלצת שבונה את המכונה

בשנים האחרונות החברה שולחת זרועות גם לעולם הסוללות ואצירת אנרגיה. הסוללות שהיא מייצרת אינן מיועדות לרכבים בלבד, אלא גם לשימושים ביתיים ועסקיים, כולל פאנלים סולאריים.

 

הגיגהפקטורי של טסלה ב2017
Planet Labs, Inc. [CC BY-SA 4.0]

ב-2014, מתוך רצון להוריד את עלות ייצור הסוללות, טסלה החלה בבניית מפעל ייעודי בנבדה. מפעל פעוט עם שם צנוע ובכלל לא מגלומני – ה-Gigafactory. גודלו של הגיגהפקטורי הוא מיליוני קילומטר רבוע; טביעת הרגל הפחמנית שלו שווה ל-33 מגרשי פוטבול (מה שכמובן הופך אותו לבניין בעל טביעת הרגל הפחמנית הגדולה בעולם, נכון להיום); 7,000 עובדים מועסקים במפעל ונכון ללפני כחודשיים – בנייתו טרם הושלמה.

כאשר יושלם, התכנית היא שהוא יעשה שימוש באנרגיה מתחדשת בלבד – משמש ורוח – לשם הפעלתו. ברור, כמובן ולמותר לציין שגג המפעל יהיה הגג הסולארי הגדול בעולם והוא יורכב מכ-200,000 יחידות.

 

אילון מאסק כינה את המפלצת: ‘המכונה שבונה את המכונה’. וזה לא המפעל היחיד של החברה. שני מפעלים נוספים פועלים בניו יורק וקליפורניה ויש תכניות להתרחב גם לכיוון אירופה וסין. מאסק מדבר על 10 עד 12 גיגות כאלו ברחבי העולם.

 

נכון להיום, החברה טוענת שהיא מייצרת כיום 60% מכלל סוללות הלית’יום-יון בעולם. כלומר, יותר מכלל שאר החברות המייצרות סוללות כאלו – ביחד. הייצור מבוסס על שיתוף פעולה בין טסלה לחברת Panasonic.

 

אבל מאסק לא עוצר. הוא נושא עיניו גם אל מאדים בתקווה לפרוץ את גבולות כדור הארץ ולהוביל את האנושות אל השלב האבולוציוני הבא. כבר ב-2002 ייסד את חברת SpaceX, חברה המפתחת שירותי שיגור לחלל וחלליות. החברה כבר רשמה שיא היסטורי כאשר היתה לחברה הפרטית הראשונה ששגרה חללית לתחנת החלל הבינלאומית.

 

אז מתי יגיעו רכבי טסלה לישראל?

לא ברור. למרות שגרופיס של טסלה יש לא מעט גם בארץ, כפי שמעידה קבוצת פייסבוק ייעודית, הכניסה של טסלה לשוק הישראלי מתמהמהת.

ייתכן שמודל המכירות של החברה – הקמת נציגות ומכירה ישירה ללקוחות שלא דרך יבואן – גורם לבעלי עניין מקומיים לחסום את שער הכניסה. ייתכן וישראל היא שוק קטן מדי. וייתכן שבעתיד עוד נזכה לחזות בפלא הטכנולוגי בעצמנו.

לפני כמה שנים, בעת פיתוח משותף בין טסלה לחברת מובילאיי, דווקא נסעו פה כמה טסלות אך מאז השותפות התפרקה והטסלות נעלמו.

 

טסלה-מאניה

בינתיים שוברת טסלה שיאי מכירות בעולם כולו. עבור חברה שקיימת 15 שנה בלבד ומתחרה מול תאגידי רכב ותיקים, עוצמתיים ועתירי ממון, זוהי סנסציה ממשית. טסלה מכריחה את עולם הרכב להגיב; להתאים את המודלים העסקיים למציאות חדשה בה מתמוססת ההגמוניה של מנוע הבעירה הפנימית, עד להיעלמותו המוחלטת.

 

טסלה מודל 3 הוא הרכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם.

נתוני מכירות מהרבעון הראשון של 2019 בנרווגיה (מלכת המכוניות החשמליות) מראים שמודל 3 מהווה יותר ממחצית מהרכבים הנמכרים במדינה – חשמליים, דיזל ובנזין גם יחד.

טסלה מודל S מובילה באופן מוחלט בקטגוריית רכבי היוקרה בארה”ב. ב-2018 עקפה בפער גדול מתחרים כמו מרצדס, לקסוס, פורשה, אאודי ויגואר.

 

והנהגים? סקר שנערך בארצות הברית בתחילת 2019 מראה ששביעות הרצון של בעלי טסלה גבוהה יותר מזו של בעלי כל מותג רכב אחר.

נהגת אחת כזו היא סימון גיירץ, בעלים גאים של טסלה מודל 3, שנתקלה בבעיה קטנה: היא היתה צריכה רכב קצת יותר גדול, כדי להוביל עצים וציוד מדי פעם. במקום לרכוש לעצמה פיקאפ כמו רוב האמריקאים, היא הפכה את הטסלה שלה לכזה.

השאר תגובה